Gewascoöperatie Gerbera

Gezamenlijk knelpunten oplossen

De gewascoöperatie Gerbera is in 2014 opgericht en heeft tot doel onderzoek te doen om knelpunten in de gerbera teelt op te lossen en toekomstgericht onderzoek te initiëren. Het initiatief kwam vanuit de landelijke commissie Gerbera, die al jarenlang sturing en leiding geeft aan belangrijk onderzoek in gerbera, zowel voor de korte als de langere termijn.

Uitgangspunt is dat een gezamenlijke aanpak goedkoper en sneller is dan een individuele koers. De nadruk van de gewascoöperatie Gerbera ligt op drie speerpunten: energie, plantgezondheid en water. Ieder lid van de coöperatie kan projecten of ideeën waarbij het belang van de gezamenlijke leden voorop gaat. De leden van de landelijke commissie Gerbera vormen samen het bestuur van de gewascoöperatie Gerbera.

Nieuws

Eindrapport Boven- en ondergronds sturen op weerbaarheid: eenvoudige maatregelen maken al verschil

Met relatief eenvoudige maatregelen — zoals het gebruik van compost, preventiemaatregelen en gericht watergeven en bemesten — kun je de weerbaarheid van planten zowel boven- als ondergronds sturen en verbeteren. Dat blijkt uit het recent afgeronde…

Van elkaar leren over bankerplanten door intensieve samenwerking tussen onderzoek en praktijk

In 2025 zijn vanuit het project ‘Gerichte inzet van bankerplanten voor veerkrachtige teeltsystemen’ diverse kasproeven uitgevoerd in gerbera, roos en paprika bij WUR Glastuinbouw én in de praktijk bij telers. Vragen uit de praktijk werden vertaald…

Contact

Mark Meijers

Netwerkcoördinator Gerbera

Glastuinbouw Nederland - © 2026