Communicatie

Sjaak Topics

Een soort vlog maar dan van een heel andere orde, is Sjaak Topics waarvan twee keer per maand een nieuwe, actuele editie wordt gemaakt. Daarin vertelt voorzitter Sjaak van der Tak wat hem op dat moment bezighoudt, welke dossiers speciale aandacht verdienen of vereisen en neemt hij de kijkers mee naar de week die voor hem ligt. Was de sofa op zijn werkkamer nog het decor van de eerste serie Sjaak Topics, inmiddels worden de professionele video’s opgenomen op locatie. Dat kan zijn op een teeltbedrijf, maar ook op een andere plek die aansluit op de inhoud, zoals de uitzending na Prinsjesdag die werd gefilmd bij de Hofvijver. De impact van de vlogs van de voorzitter bleek overduidelijk in oktober toen Sjaak van der Tak aandacht vroeg voor de petitie tegen de ODE-heffing. Dat leverde in enkele dagen tijd ruim duizend reacties op.

Donald Duck in de kas

Eind maart werd een bijzondere gast verwelkomd in de kas: Donald Duck. Die week stond in het gelijknamige weekblad een strip over de glastuinbouw. Op twee pagina's werden de lezers op humoristische en educatieve manier geïnformeerd over de manier waarop bloemen, planten en groenten worden geteeld en bijdragen aan hun gezondheid. Daarmee werden 1.454.100 lezers bereikt, kinderen maar zeker ook hun ouders. De publicatie kwam voort uit een samenwerking tussen Glastuinbouw Nederland, Royal FloraHolland en Kom in de Kas. De keuze voor publicatie net voor het publieksevenement Kom in de Kas was niet toevallig. De jonge lezers werden uitgedaagd om tijdens de open dagen van de glastuinbouw een mooie foto in de kas te maken en die via Instagram of Facebook te delen. Uiteraard werd de maker van de mooiste foto beloond met een leuke prijs.

Vlog uit de Kas

Voor het tweede jaar werden jongeren in de glastuinbouw uitgenodigd en uitgedaagd om tijdens de zomervakantie hun werkzaamheden te filmen en te delen onder leeftijdsgenoten. De zes filmpjes van Vlog uit de Kas brachten de enorme verscheidenheid van werkzaamheden in beeld en hadden een bereik van 140.000 (in de zomerperiode). Tijdens deze weken zijn veel scholieren het werk in de kassen. Waarom kiezen zij voor een vakantiebaantje in de kas? Hoe ervaren zij het werk in de kas? Wat maakt hen enthousiast over de glastuinbouwsector? Jongeren die andere scholieren motiveren en inspireren voor het werken in de glastuinbouw, dat is het uitgangspunt van deze leuke serie. Overigens meldden ook jongeren met een vaste baan in de sector zich om een vlog te mogen maken over hun werk in de glastuinbouw. Vlog uit de Kas wordt financieel mogelijk gemaakt door Colland.

World Food Festival Rotterdam

In samenwerking met gemeente Westland en Greenport West-Holland bracht Glastuinbouw Nederland in oktober de kas letterlijk naar hartje Rotterdam. Team Communicatie was betrokken bij de organisatie van het World Food Festival in de havenstad, met als doel de stedelijke bevolking te informeren over de complete voedselketen die in en rondom de stad aanwezig is. In een demokas werd met medewerking van diverse toeleveranciers het verhaal van de glastuinbouw getoond en verteld. De kas in de stad bleek een groot succes. Op de educatiedag verbaasden tweehonderd leerlingen van basisscholen zich over hommels, natuurlijke vijanden en sla op water en snoepten ze van de tomaatjes en aardbeien. Ook de drukbezochte festivaldag is voor herhaling vatbaar. Een totaal andere doelgroep dan tijdens Kom in de Kas, maar de interesse en leergierigheid van het publiek waren ook hier hartverwarmend.

Valentijnsvlog

Tussen de twee zomerseries van Vlog uit de Kas in, werd in februari een bijzondere vlog gemaakt in de aanloop naar Valentijnsdag. Voor deze special pakte een verliefde Renzo Grootscholten, de winnaar van Vlog uit de Kas 2018, opnieuw zijn mobiele telefoon en selfiestick op voor een humoristisch, maar vooral ook informatief filmpje waarin uiteraard de roos centraal stond. Want waar komen die rozen eigenlijk vandaan? Tim van den Ende, rozenteler uit Monster, vertelde Renzo en de vele kijkers alles over de teelt van rozen: knippen, verwerken (18 miljoen per jaar), biologische plaagbestrijding, watergift en afzet. Uiteraard kreeg de jonge vlogger een prachtige bos Red Naomi’s mee. Succes gegarandeerd als je met zo’n boeket onder je arm aanbelt bij je vriendinnetje.

Glastuinbouw Nederland - © 2024