Adri Bom-Lemstra nieuwe voorzitter

“Met de komst van Adri Bom-Lemstra verwacht ik dat Glastuinbouw Nederland een voorzitter krijgt met veel ervaring en kwaliteiten, die tevens bekend staat om haar verbindingskracht.” Dat zei directeur Ruud Paauwe op 3 maart van 2021, nadat de ledenraad de voordracht van het bestuur formeel had bekrachtigd. Op 1 mei ging Adri Bom-Lemstra aan de slag als nieuwe voorzitter van Glastuinbouw Nederland. “De glastuinbouw draagt in het bijzonder bij aan een gezonde en gelukkige samenleving, zowel met haar producten als met de technische innovaties. Ik zie het als mijn taak om de verbinding met onze omgeving te intensiveren, waardoor straks iedereen de glastuinbouw een warm hart toe draagt”, zo stelde zij. Na honderd dagen maakte zij in de podcast KasGesprek voor het eerst de balans op. “De problematiek is bij veel thema's heftiger dan aan de voorkant gedacht. Binnen energie, plantgezondheid, water en arbeid moet er echt wat veranderen, willen we onze positie behouden. Dat vergt inspanningen, in het besef dat de opbrengstprijzen voor onze producten de laatste jaren niet echt omhoog zijn gegaan. De belangen en de meerwaarde van de glastuinbouw moeten nadrukkelijk onder de aandacht worden gebracht van de maatschappij, maar vooral van de politiek."

Biodiversiteitsstrategie 2030

In de zomer van 2021 stemde het Europees Parlement (EP) over de Biodiversiteitsstrategie 2030. Deze opinie betreft geen wetgeving, maar geeft grotendeels de mening weer van het Europees Parlement over de plannen van de Europese Commissie (EC). Een meerderheid sprak zich uit voor de ontwikkeling van een Biodiversiteitswetgeving. Zo stelde het EP dat 30% van het Europese land- en zeeoppervlak beschermd gebied moet worden. Daarnaast moeten in de toekomst meer inspanningen worden geleverd om de terugvallende populatie van bijen en andere natuurlijke bestuivers tegen te gaan. Een ander streven is meer biodiversiteit in verstedelijkte gebieden door middel van bijvoorbeeld ‘Urban greening’. Van de land- en tuinbouw wordt verwacht dat het gebruik van chemische middelen drastisch wordt verminderd. Samen met andere Nederlandse ketenpartijen heeft Glastuinbouw Nederland een gezamenlijke positie ingenomen en die ook besproken met Nederlandse Europarlementsleden. Inhoudelijk is benadrukt dat de EU ook werk moet maken van de versnelde toelating van laag-risico en groene middelen. Dit ter vervanging van chemische gewasbeschermingsmiddelen die worden uitgefaseerd. Glastuinbouw Nederland stelt vast dat de alternatieven niet op tijd dreigen te komen. Dit ondergraaft het vergevorderde IPM-systeem. Dit risico blijft Glastuinbouw Nederland ook in de toekomst benadrukken, samen met haar partners.

Van boer tot bord-strategie

In het najaar van 2021 heeft het Europees Parlement (EP) gestemd over de “Van boer tot bord”-strategie’, het voedselproductie onderdeel van de Europese Green Deal. Met dit rapport, dat nog geen wetgeving is, geeft het EP de krijtlijnen aan voor hoever de Europese Commissie (EC) kan en mag gaan van het EP voor toekomstige initiatieven. Het EP was duidelijk in zijn doelstellingen: minder middelengebruik en biologisch telen krijgt een prominentere plek in het kader van verduurzaming. Cruciaal in het document was het feit dat EP om wettelijk bindende reductiedoelstellingen – bijvoorbeeld 50% minder gewasbeschermingsmiddelen en 50% minder nutriëntenverlies - vroeg zonder dat er een wetenschappelijke effectbeoordeling is uitgevoerd. Op dit moment is een wetenschappelijke en socio-economische onderbouwing onvoldoende ontwikkeld. Daarnaast heeft Glastuinbouw Nederland de aandacht van Europarlementsleden verwelkomd voor versnelde toelating van laag-risico middelen, het belang van gezonde innovatie, investeren in innovatie en de verdere uitbouw van IPM-systemen. De komende maanden en jaren gaat de EC haar strategie vertalen in wetgeving. Glastuinbouw Nederland blijft, in samenwerking met de andere ketenpartijen en haar Europese koepel, ijveren voor haar leden. Onder andere door het duurzame, hoogtechnologische karakter van de sector te blijven benadrukken.

Software tools voor berekening Hortifootprint

Consumenten, marktpartijen en overheden willen in toenemende mate weten hoe duurzaam de sierteelt nu eigenlijk te werk gaat. Daarom is het belangrijk dat de sector inzicht heeft in de milieufootprint door de hele keten heen. Om daarop in te spelen, heeft een consortium van onder andere Royal FloraHolland, GroentenFruit Huis en Glastuinbouw Nederland de Hortifootprint laten ontwikkelen. Dat is een set rekenregels waarmee op een gestandaardiseerde, objectieve en wetenschappelijke manier de milieu-impact van tuinbouwproducten in de keten kan worden uitgerekend. Na de publicatie van de rekenregels in 2020 is een aantal partijen het afgelopen jaar aan de slag gegaan met het ontwikkelen van softwaretools. Zo hoopt MPS begin 2022 een eigen tool te presenteren. Daarmee kan een teler, op basis van de systematiek van de Hortifootprint, eenvoudig zijn CO2-footprint uitrekenen. Later volgen andere impact-indicatoren. Partijen als GreenHouse Marketeers, Ecochain en FSI werken ook aan tools. Tussen de tools onderling lijken nogal wat verschillen in toepassing te bestaan. Glastuinbouw Nederland is in 2021 met de consortiumpartners een traject ingegaan om de systematiek van de Hortifootprint Europees erkend te krijgen. Als die erkenning er is, kunnen Nederlandse telers hun milieufootprint vergelijken met die van collega’s in andere EU-landen, maar ook met footprints in landen in bijvoorbeeld Midden-Amerika of Afrika.

IMVO Convenant Sierteelt

Vanuit het Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) Convenant Sierteeltsector, waarvan Glastuinbouw Nederland in 2019 medeondertekenaar was, zijn werkgroepen het afgelopen jaar bezig geweest met de verdere uitwerking van afspraken over onder andere due diligence en gewasbescherming. Met de Engelse term due diligence wordt in de sierteelt ‘ketenverantwoordelijkheid’ bedoeld. Het is een continu proces waarin bedrijven nagaan in hoeverre ze betrokken zijn bij misstanden op het gebied van bijvoorbeeld kinderarbeid, uitbuiting van werknemers of milieuschade. Om te borgen dat het uitvragen van data bij telers vanuit dezelfde IMVO-principes gebeurt, heeft de werkgroep Due Diligence het afgelopen jaar een gedragscode opgesteld voor de groothandel in sierteeltproducten. Op 2 december vond een informatief webinar plaats om handelaren en telers uit te leggen welke wetgeving er op het gebied van ketenverantwoordelijkheid op hen afkomt en wat dat mogelijk voor hen gaat betekenen.

De werkgroep Gewasbescherming heeft in 2021 nauwkeurig de ontwikkelingen bij de PPS Milieu-Indicator Gewasbescherming (MIG) gevolgd. Dit betreft onderzoek van de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen. De werkgroep ondersteunt dit onderzoek. De rekensystematiek van de MIG, waarmee telers de milieu-impact van gewasbeschermingsmiddelen kunnen meten, is in 2021 door telers en ketenpartijen via pilots getoetst op praktische toepasbaarheid. Voor de sierteelt is dat gedaan voor snijbloemen (chrysant) en potplanten onder glas. Tevens is een database opgesteld met inputgegevens van 122 stoffen.

Gezondheid & Geluk

Meer bekendheid over de meerwaarde van de Nederlandse Glastuinbouwsector; dat is de doelstelling van Glastuinbouw Nederland met het nieuwe thema Gezondheid en Geluk. De Nederlandse glastuinbouwsector heeft immers alles in huis om zich te positioneren en presenteren als partner van de samenleving. Glastuinbouw Nederland pakt de handschoen op en neemt regie op dit thema met als ambitie: een maatschappelijk relevante en toekomstbestendige glastuinbouwsector. Om dat te realiseren is Natasja van der Lely tijdelijk aangesteld als kwartiermaker. In samenspraak met de leden van Glastuinbouw Nederland wil zij acties ondernemen en programmeren en zodoende een fundament leggen voor dit belangrijke en ambitieuze programma. In maart 2021 is de kwartiermakersfase van start gegaan. Diverse activiteiten, ideeën en gesprekken zijn voorafgegaan aan de strategie en het plan van aanpak voor 2022. Vanuit de verschillende disciplines binnen Glastuinbouw Nederland zijn ervaringen, advies en vragen opgehaald. De ontwikkeling van een nieuw thema begint bij de leden. Vijftien ondernemers is gevraagd wat Gezondheid en Geluk voor hen betekent, welke behoefte zij hebben, welke rol Glastuinbouw Nederland kan spelen en wat zij zelf kunnen doen, of al doen. Deze gesprekken vormen de basis voor de uitwerking van het thema Gezondheid en Geluk. In de zomer van 2021 heeft het bestuur akkoord gegeven op doorontwikkeling van de aanpak zoals gepresenteerd. In 2022 wordt deze aanpak zichtbaar.

Glastuinbouw Nederland - © 2024