Communicatie

Verkiezingsmanifest

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart, is het Verkiezingsmanifest 2021 opgesteld. Het thema is: Glastuinbouw werkt samen aan gezondheid en geluk. In het document wordt ingegaan op de belangrijke uitdagingen voor de komende jaren. Stijging van de wereldbevolking naar 9,7 miljard mensen in 2050, waarvan dan bijna 70% in grote steden woont. Hoe maken we hun leefomgeving gezonder? Hoe zorgen we er voor dat we hen kunnen voorzien van voldoende gezond en verantwoord geproduceerd voedsel met een minimale milieu-impact? Namens de sector reikt Glastuinbouw Nederland de politieke partijen enkele voorstellen aan voor oplossingsrichtingen die de overheid en de glastuinbouwsector samen kunnen oppakken. Met het verzoek deze op te nemen in hun verkiezingsprogramma 2021-2025. Aan het eind van het kalenderjaar diende het document als leidraad voor de beoordeling van het regeerakkoord van Kabinet Rutte 4.

Geef kleur door

De Verenigde Naties riepen 2021 uit tot Internationaal Jaar van Groenten en Fruit. De Nederlandse groente- en fruitsector haakte daar op in met de campagne ‘Geef kleur door’. Doel daarvan was het bewustzijn vergroten over de belangrijke rol van groenten en fruit voor een duurzame en gezonde samenleving. Op initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Food Cabinet werd een coalitie gevormd, die bestond uit bedrijven, maatschappelijke en brancheorganisaties, waaronder Glastuinbouw Nederland. Voor de campagne werd een breed pakket promotiemiddelen ontwikkeld. Door het land heen werden diverse activiteiten georganiseerd, waarbij ‘de gezondste bushalte van Nederland’ in Breda voor de meeste media-aandacht zorgde. In het kader van ‘Geef kleur door’ publiceerde Glastuinbouw Nederland artikelen met kleurrijke ondernemers. Daarin aandacht voor producten als rucolasla, babypaprika’s en frambozen, maar ook voor de manier waarop de teeltbedrijven ‘kleur’ doorgeven. De verhalen werden niet alleen verspreid via de eigen communicatiekanalen van Glastuinbouw Nederland, maar middels persberichten ook naar de landelijke en regionale media.

Floriade Expo

Hoewel de Floriade Expo pas in 2022 wordt georganiseerd in Almere, heeft het communicatieteam van Glastuinbouw Nederland dit jaar al veel energie gestoken in de voorbereidingen voor de wereldtuinbouwtentoonstelling van volgend jaar. Uiteraard wil de glastuinbouwsector dit internationale podium benutten om niet alleen de producten, maar ook technische innovatie én het belang van de sector op gebied van gezondheid en geluk onder de aandacht te brengen. Op de Floriade komt een kas met een oppervlakte van 1 ha, waarin 1.200 m2 wordt gereserveerd voor hightech greenhouse. Potanthurium, gerbera, aardbei en paprika zijn de voorbeeldgewassen die worden getoond. Een belangrijke positie is voorbestemd voor de belevingskas. Daarin aandacht voor de meerwaarde van de producten voor de gezondheid van mensen. De impact van de glastuinbouw en haar producten op ons dagelijks leven, op de gezondheid en het geluk van mensen, moet op overtuigende wijze worden overgebracht. De inbreng van telers en telersverenigingen is daarbij van groot belang. Met maandelijkse reportages en interviews op de website werden de leden van Glastuinbouw Nederland geïnformeerd en enthousiast gemaakt voor de komende Floriade.

Mediakanalen

Om leden te informeren, stimuleren en enthousiasmeren zijn ook in 2021 alle beschikbare mediakanalen ingezet. Min of meer noodgedwongen werd in 2020 gekozen voor het organiseren van webinars, aangezien fysieke bijeenkomsten – themagericht, gewasgericht of gebiedsgericht – niet mogelijk waren. Die koers is dit jaar voortgezet, ondanks de ruimte die de overheid in de zomer bood om wel met meerdere personen bij elkaar te komen. Daar is ook dankbaar gebruik van gemaakt; fysieke bijeenkomsten hebben een duidelijke meerwaarde. Dit jaar zijn er ook meerdere uitzendingen van onze podcast KasGesprek gemaakt, waaronder een gesprek met voorzitter Adri Bom-Lemstra en directeur Ruud Paauwe na de eerste honderd dagen van de nieuwe voorzitter. Voor volgend jaar staat een maandelijkse frequentie van KasGesprek gepland. De inzet van social media wordt steeds belangrijker om een zo breed mogelijk publiek te bereiken en waar nodig interactie te bewerkstelligen. Met name het LinkedIn-platform is intensiever ingezet en met succes. Nieuwe is dat door de voorzitter en diverse specialisten unieke blogs worden geplaatst. De respons is erg goed, dus dat krijgt in 2022 zeker een vervolg.

Faciliteren

Communicatie is uiteraard ook een belangrijk aspect voor de verschillende themaspecialisten van Glastuinbouw Nederland. Voor sommige onderwerpen of projecten worden communicatiemiddelen ingezet die meer tijd, kennis en begeleiding vereisen. In het oog springende voorbeelden daarvan zijn de IPM Tool die begin van het jaar live ging en het magazine Fossielvrij dat begin december verscheen. De IPM Tool is een hulpmiddel bij het toepassen van Integrated Pest Management (IPM), oftewel geïntegreerde gewasbescherming. Het is een vraagbaak voor uitleg over alle aspecten van IPM en weerbaar telen. Dit is een gezamenlijk project van Glastuinbouw Nederland en Wageningen University & Research, Business Unit Glastuinbouw. In december verscheen het magazine Glastuinbouw Fossielvrij, een samenwerking tussen Kas als Energiebron en vakblad Onder Glas. Het magazine viel in de bus bij alle lezers van Onder Glas, maar is ook digitaal te lezen op de website van Kas als Energiebron. De inhoud bevat een overzicht van de inspanningen van glastuinbouwondernemers op weg naar een fossielvrije toekomst en de stand van zaken van het onderzoek gefinancierd vanuit Kas als Energiebron.

In de media

Het is een jaarlijkse terugkerende doelstelling van Glastuinbouw Nederland om de mooie verhalen van ondernemers en de resultaten van de gehele sector via de regionale en landelijke media onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Met wisselend succes, want voor veel redacties geldt helaas nog steeds: goed nieuws is geen nieuws. Ja, bij bijzondere situaties als de coronacrisis, het tomatenvirus, of meer recentelijk de hoge gasprijzen, weten journalisten ons goed te vinden. Op zoek naar een stukje duiding van de voorzitter of van een themaspecialist, maar vaak ook om via Glastuinbouw Nederland een teler voor de microfoon of camera te krijgen. In het laatste kwartaal van dit jaar hebben we vanwege de hoge gasprijzen telers gekoppeld aan media in binnen- en buitenland. Daar zit ook een keerzijde aan, want in veel reportages wordt wel veel aandacht besteed aan het probleem, maar veel minder aan de oplossingen waar de sector al jarenlang aan werkt. Toch is het ook in 2021 gelukt om positieve verhalen in de media te krijgen, bijvoorbeeld over de projecten Vlog uit de Kas, Go Go Greenhouse en de Go Go Green Battle. Ook artikelen over de campagne ‘Geef kleur door’ hebben een breder publiek gekregen.

Glastuinbouw Nederland - © 2024