Aardbeiendag 2023: Waardecreatie als leidraad voor succesvolle jaarrondproductie

Een volle zaal, een volle beursvloer en een vol programma kenmerkten de elfde editie van de Aardbeiendag, die op woensdag 11 januari werd gehouden in het 1931 Congrescentrum in Den Bosch. De naar schatting 750 bezoekers kregen een breed aanbod presentaties voorgeschoteld, dat de huidige dynamiek in de aardbeiensector treffend weergeeft. Maar, het rendement van de aardbeienteler staat onder druk, zo stelde Steven Martina, CEO van The Greenery (zie foto). “De toekomst vereist lef en ondernemerschap én vooral waardecreatie in de keten.”

Uiteraard waren er veel technische inleidingen van gespecialiseerde sprekers op gebied van onder andere energiebesparing, fossielvrij, plantgezondheid, biostimulanten en belichting. Maar er was ook ruimschoots aandacht voor ondernemerschap, voor de relevantie van de glastuinbouw in de toekomst én voor de ontwikkelingen in afzet en consumptie.

Perspectief
Een deel van de trends, die door Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis werden gepresenteerd, was voor de aanwezige aardbeientelers en toeleveranciers in grote lijnen bekend: het areaal vollegrondsaardbeien neemt elk jaar verder af, het glasareaal is het afgelopen decennium verdubbeld en een verdere toename ligt in de lijn der verwachting. Van de bijna 90 miljoen kilo aardbeien die in 2021 in ons land is geteeld, kwam 66 miljoen kilo uit de kas. De productie groeit, maar de afzet buiten de Nederlandse grenzen is stabiel. Meer Nederlandse huishoudens zijn de afgelopen jaren dus aardbeien gaan kopen en eten, waarbij de piek niet ligt in de zomer, maar in het voorjaar. Positief is de constatering dat ook jongere consumenten ware aardbeienliefhebbers aan het worden zijn. Dat biedt perspectief, ook voor een jaarrondteelt, want als de jeugd ergens maar weinig besef van heeft dan is het van seizoensproducten.

Rendement
Maar een jaarrondteelt van aardbeien vereist een duidelijke waardecreatie in de keten en continuïteit, zo is de overtuiging van Steven Martina van The Greenery. “Dat is uitdagend, maar niet onmogelijk”, zo voegde hij daar aan toe. De huidige crisis hoeft naar zijn mening geen belemmering te zijn, “want de enige constante is verandering.”
Voorwaarde voor een gezonde toekomst is rendement voor de teler, de retailer én de consument. Dat betekent onder meer dat nieuwe aardbeiensoorten lekkerder moeten zijn en duurzamer geteeld. Waardecreatie biedt ruimte voor doorontwikkeling en dat is waar The Greenery, als marktleider in de afzet van aardbeien in Nederland, nadrukkelijk de regie in neemt. “De behoefte van de consument is het uitgangspunt een data-gedreven aanpak van veredeling tot consument een vereiste”, aldus Martina.

Uitdagingen
De seinen qua consumententrends staan op groen, zo constateerde naast Wilco van den Berg ook Steven Martina. Hij stond echter ook stil bij de actuele teeltontwikkelingen: hoe kunnen kosten worden bespaard, hoe gaan we om met uitdagingen op gebied van robotisering, duurzaamheid, rasontwikkeling, personeel en AI? “The Greenery is nu al succesvol met nieuwe rassen uit eigen ontwikkelingsprogramma’s. Middels samenwerking met retailklanten als Plus en Jumbo zetten we die aardbeien – met toegevoegde waarde - gericht in de markt.” Alles om de consument te bieden wat hij verwacht, want de slotconclusie van de Greenery-CEO is veelzeggend: “Een teleurgestelde consument komt niet snel terug.”

Bekijk de aftermovie hier.

Programma
Dagvoorzitters Aardbeiendag 2023: Henny van Gurp van Glastuinbouw Nederland en Ad van Laarhoven van Delphy. De dag werd geopend door Adri Bom-Lemstra, voorzitter van Glastuinbouw Nederland.
Sprekers thema Teelt & Innovatie: Sander Hogewoning (Plant Lighting), Vera Theelen (Delphy) en Frank Kempkes (WUR).
Sprekers thema Markt: Wilco van den Berg (GroentenFruit Huis), Steven Martina (The Greenery) en Paul Houtepen (Imagro).
Sprekers thema Plantgezondheid: Sabine Robben (NovaCropControl), Helma Verberkt (Artemis) en Harrij Pijnenburg (Delphy).
Sprekers thema Ondernemerschap: Dennis Medema (Glastuinbouw Nederland), Arne Bac (Rabobank) en Rob Baan (Koppert Cress).
Jeroen Schwering, voorzitter van de Landelijke Commissie Aardbei, sloot de dag af met een brede terugblik op het geslaagde evenement.
In de bijlage de digitale versie van het Aardbeiendag-magazine dat tijdens het evenement werd verspreid.

De Aardbeiendag werd georganiseerd door Glastuinbouw Nederland, Delphy en ZLTO en werd mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsors: BVB Substrates, Bato, Flevo Berry, Genson, Koppert, MJ Tech, Octiva, The Greenery, Fruitmasters, Mechatronix en Plantosys.

(Tekst: Roger Abbenhuijs)

Henny van Gurp

Webinar 'AOW in zicht'

Ieder jaar stromen werknemers op basis van leeftijd uit. Zij AOW ontvangen en een pensioen. In het eerst volgende Webinar van BPL gaat ons pensioenfonds in op vragen als: hoe werkt AOW aanvragen, kan ik een dag korter gaan werken, welke…

Glastuinbouw Nederland - © 2024