Arbeidsmigranten in Nederland: de publicatie van FNV

Internationale werknemers vormen een bijzondere groep medewerkers. Door barrières in taal en cultuur zijn deze werknemers extra kwetsbaar. Dit is een onderwerp wat continu aandacht vraagt. De FNV bracht het boek ‘Arbeidsmigranten in Nederland’ uit. In dit boek worden voorbeelden van de specifieke problemen vanuit het perspectief van arbeidsmigranten in de schijnwerper gezet.

Magda Korolczuk van FNV licht toe: "OpWorld Day for Decent Work’ reikten we het eerste exemplaar uit aan Sociale Zaken en Werkgelegenheid-minister Van Gennip. Ook is het twee jaar na het verschijnen van het rapport Roemer: Geen tweederangsburgers. Aanbevelingen om misstanden bij arbeidsmigranten in Nederland tegen te gaan. Helaas is nog weinig met die aanbevelingen gedaan."

Wat komt aan bod in het boek?
In het boek staan de persoonlijke verhalen van zes internationale medewerkers, al dan niet anoniem. We maken kennis met verschillende levens en verschillende verhalen van mensen die één belangrijk aspect met elkaar delen: ze kwamen van ver en hoopten in Nederland fatsoenlijk te kunnen werken. De realiteit pakte voor hen helaas anders uit. De verhalen zijn kort en krachtig en geschreven uit naam van de persoon. Ze geven een inkijkje in sommige werk- of woonomstandigheden van internationale werknemers in Nederland, dit is overigens sectoroverstijgend. De verbindende factor is dat ze allemaal te maken hebben (gehad) met uitbuiting op het gebied van loon, huisvesting of behandeling. De verhalen zijn opgetekend door schrijfster Hassnae Bouazza, in opdracht van FNV.

Hoe gaat het verder?
"
Op basis van het rapport Roemer krijgt FNV nog steeds vragen hoe het kan dat dit nog steeds gebeurt in Nederland. Mensen willen er meer over weten , aldus Korolczuk. "Met dit boek willen we de arbeidsmigranten een podium geven. Door hun kwetsbare positie stond niet iedereen ervoor open om zijn verhaal te delen. Deze werknemers zijn vaak bang en vertellen hun ervaringen niet. Zelfs niet tegen hun eigen collega’s. Zo komt er ook geen verandering. In dit boek is ook een aantal internationale werknemers die het écht doen voor hun collega’s. Door dit onder de aandacht te brengen willen we bijdragen aan het verbeteren van de omstandigheden."

Conclusie van FNV na veel gesprekken met internationale medewerkers is dat een van de grootste issues de taalbarrière blijft. Zij adviseren dan ook altijd: heb je problemen? Ga éérst met je werkgever in gesprek. Korolczuk: "FNV biedt je kennis en informatie, maar de werkgever is eerste aanspreekpunt." Voor werkgevers is het een belangrijk punt om taalles aan te bieden. Door de taalbarrière te verlagen wordt het makkelijker voor internationale werknemers om het gesprek aan te gaan.

Zichtbaarheid
Het boek is voor iedereen beschikbaar en wordt ook vertaald. Met dit boek wil FNV internationale medewerkers helpen om zichtbaar te blijven. Korolczuk: "Zonder deze groep werknemers kunnen we niet door. Dit was tijdens corona heel zichtbaar. Met dit boek en alles wat FNV bijdraagt willen we Nederland laten begrijpen hoe belangrijk ze zijn op de arbeidsmarkt. Een arbeidsmigrant mag geen andere behandeling krijgen dan Nederlandse medewerkers, ze verdienen hetzelfde respect en begrip."

FNV investeert op diverse manier in internationale werknemers en is daarbij ook onderdeel van tal van initiatieven, waaronder de onderstaande in de glastuinbouw:

  • Fieldlab Go West
  • Workshops van de European Labour Authority met het thema communicatie
  • Project uitzendkrachten werken veilig

Wil je het boek lezen? Het boek is o.a. te bestellen via Bol.com.

Ingrid Blom-Meeusen

Glastuinbouw Nederland - © 2024