Extra capaciteit nodig voor transport versproducten van en naar VK

Sinds zondagavond 20 december ligt het transport tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk stil vanwege aangescherpte Corona-maatregelen. Naast de drukte die al bestond vanwege de aanstaande brexit, leidt dit voor Nederlandse bedrijven tot grote problemen in de import en export van tuinbouwproducten van en naar het Verenigd Koninkrijk. De Crisisorganisatie Corona Tuinbouw roept de politiek met klem op absolute prioriteit te geven aan het openhouden van het bestaande ferrytransport en waar mogelijk mee te werken aan uitbreiding van de capaciteit daarvan. Hierbij is het, in afwachting van de uitkomsten van het crisisberaad in Brussel, zeer belangrijk druk op Frankrijk uit te oefenen om zo tot snelle openstelling van de tunnel te komen.

Daarnaast vraagt de crisisorganisatie om, vanwege de bederfelijkheid van bloemen, planten en groenten, voorrang te geven aan het transport van versproducten. Tevens wordt gevraagd maximale zorg te besteden aan de mogelijkheden voor gestrande chauffeurs om huiswaarts te keren.

Gebruik van de tunnel tussen Calais en Dover is door de Franse maatregelen niet mogelijk. Dit zet grote druk op de capaciteit van de veerboten tussen België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Stena Line, P&O Ferries en DFDS blijven varen voor zowel onbegeleid als begeleid vrachttransport. Vanuit het VK laat Frankrijk alleen ferry’s toe met onbegeleide vracht. De beschikbaarheid van het ferrytransport is voor veel tuinbouwbedrijven cruciaal. Diverse bedrijven die in hun transport afhankelijk zijn van de tunnel, zijn op dit moment al geraakt door de sluiting.

Zorgen om beschikbaarheid van voldoende chauffeurs
De Taskforce Logistiek, onderdeel van de crisisorganisatie, met betrokkenen vanuit de relevante brancheorganisaties in de tuinbouw en het ministerie van LNV hebben maandagmiddag de gevolgen van de grenssluiting tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk geïnventariseerd. De taskforce verwacht dat voor alle bedrijven in de tuinbouwketen met activiteiten richting het VK de problemen de komende dagen fors kunnen oplopen. Een langere sluiting van de tunnel kan leiden tot enorme (prijs)druk op het ferrytransport. Zowel vertragingen als beperkingen in beschikbare capaciteit leiden tot forse schades voor betrokken bedrijven.

Daarbij is ook de beschikbaarheid van voldoende chauffeurs voor de komende tijd een zorg. Door de coronamaatregelen kunnen chauffeurs niet makkelijk terugkomen vanuit Engeland. Mogelijk moeten ze straks in quarantaine waardoor ze niet aan het werk kunnen. Dit is een serieus aandachtspunt.

Het wegvervoer door de tunnel beslaat alleen al ruim 50% van het totale transport van versproducten naar het Verenigd Koninkrijk. Het Verenigd Koninkrijk is, na Duitsland, de tweede afnemer van versproducten uit Nederland en vertegenwoordigt een exportwaarde van bijna €2,5 miljard per jaar.

Quincy von Bannisseht

Glastuinbouw Nederland - © 2024