Frankrijk en Verenigd Koninkrijk praten over hervatting vrachtverkeer

Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (VK) praten met elkaar over hervatting van het vrachtverkeer tussen beide landen vanaf woensdag 23 december. De landen zijn volgens de BBC dicht bij een akkoord, maar onderhandelen nog over de voorwaarden waaronder de Eurotunnel en de ferryterminal, die sinds zondagavond 20 december 23:00 uur zijn gesloten voor verkeer, heropend kunnen worden. Zo willen de Britten alle vrachtwagenchauffeurs die met goederen naar het Europese vasteland rijden, eerst testen op het coronavirus.

De Taskforce Logistiek van de Crisisorganisatie Corona Tuinbouw - waarin Glastuinbouw Nederland, Royal FloraHolland, VGB, Plantum, TLN en het ministerie van LNV zijn vertegenwoordigd - kwam vanmiddag bijeen om de huidige situatie te bespreken. Besloten is verdere ontwikkelingen af te wachten. Mocht blijken dat een spoedige hervatting van het vrachtverkeer tussen Frankrijk en het VK op zich laat wachten, dan zal de taskforce opnieuw bij de politiek aandringen op het geven van voorrang aan versproducten (groenten, bloemen en planten) in de havens.

De sluiting van de tunnel tussen Calais en Dover vanwege aangescherpte coronamaatregelen, komt bovenop de drukte die al bestond vanwege de aanstaande brexit. De sluiting zet grote druk op de capaciteit van de veerboten tussen België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Stena Line, P&O Ferries en DFDS varen nog voor zowel onbegeleid als begeleid vrachttransport. Vanuit het VK laat Frankrijk vooralsnog alleen ferry’s toe met onbegeleide vracht.

Voor Nederlandse bedrijven leidt de situatie tot grote problemen in de import en export van tuinbouwproducten van en naar het VK. De crisisorganisatie riep daarom de politiek gisteren met klem op absolute prioriteit te geven aan het openhouden van het bestaande ferrytransport en waar mogelijk mee te werken aan uitbreiding van de capaciteit daarvan.

Quincy von Bannisseht

Glastuinbouw Nederland - © 2024