Geen CO2 heffing over 2024, over 2025 en later wél
Maar let op en lees ook de bijlage goed, want vanaf 2025 geldt het nieuwe sectorsysteem. Deze wordt uitgevoerd door de belastingdienst en werkt anders. Elke m3 gas is belast met een bepaalde CO2-heffing die is gebaseerd op het behalen van de klimaatdoelen. Geen plafond meer en geen jarenlange onzekerheid over of er wel of geen rekening komt.
Heffing berekenen met de rekentool
Met de rekentool bereken je precies de gegarendeerde heffing.Omdat het nieuwe systeem bij de belastingdienst ligt en zij tijd nodig hebben om dat systeem te bouwen, volgen de heffingen van 2025 en 2026 allebei in 2027. Wij adviseren om hier rekening mee te houden in de boekhouding en voldoende middelen te reserveren.
Kijk hier voor meer informatie.