Geslaagde inspiratieweken SIGN over biobased bouwen en waardevolle plantenstoffen

SIGN (Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland) en Greenport West-Holland organiseerden eind mei en eind juni een serie inspiratieweken over restmaterialen. Centraal in diverse bijeenkomsten en masterclasses stonden vragen als: hoe kunnen restmaterialen worden ingezet voor biobased bouwen en wat zijn de extra mogelijkheden van waardevolle plantenstoffen. Over de kennissessies is veel terug te zien en te lezen.

In de tweede inspiratieweek werd in het innovatie- en expertisecentrum Delta Agrifood Business in Bergen op Zoom het seminar ‘Waardevolle stoffen uit planten’ georganiseerd. Daarin gaven vijf experts hun visie op inhoudsstoffen uit tuinbouwgewassen en -reststromen. Charl Goossens (CEO Varta) was een van de sprekers. Zijn bedrijf speelt een belangrijke rol bij diverse projecten op gebied van circulair ondernemen in de glastuinbouw. Artikelen met deze ondernemers zijn hier terug te lezen.
Marco Cagnoni (Biodesigner) ging in op het gebruik van witlofwortels en paardenbloem als grondstof om plastic te kweken. Andere sprekers waren Robin van der Helm (Sidestream Innovation Valley), Fons Voragen (Keep Food Simple) en Joyce Blommaart (Leiden Universiteit) over de extractenbibliotheek.

Biobased bouwen
De eerste week - van 30 mei tot 2 juni - ging over Biobased bouwen & huisvesten. De inspiratieweek bestond onder meer uit een college over mycelium en een seminar op het Floriade-terrein over het ontwerpen met biobased bouwmaterialen.
Op 31 mei werd in het SIGN Living Lab Bleiswijk het college ‘Mycelium bouwmaterialen uit tuinbouwreststromen’ georganiseerd. Verschillende experts, zoals Jan Berbee (Grown.bio), Laila Kestem (SIGN) en Andy Cartier & Rosa Hamalainen (Studio Cartier) gingen in op de mogelijkheden van mycelium als bouwmaterialen en het gebruik van tuinbouwreststromen voor de groei van dat mycelium.
Het seminar op 2 juni vond plaats op het Floriade-terrein en had als thema Biobased bouwen. Sprekers hier waren onder meer ondernemers (zoals architecten en bouwbedrijven), kennisinstellingen en overheden.

Masterclass vermarkten duurzaam: slim voor morgen
Heeft de glastuinbouw een imagoprobleem? Veel ondernemers vinden het lastig om klanten uit te leggen waarom hun onderbouwde idee toch écht goed is. Vaak begrijpt de klant het wel, maar ontbreekt het aan actie om duurzame producten te kopen. Hoe komt dat? Strategisch communicatieadviseur Koen Thewissen verzorgde tijdens het event een masterclass over het mobiliseren van klanten richting  duurzaamheid. Thewissen vertelde over vijf aandachtspunten in communicatie die ervoor zorgen dat juist wel of juist niet iets kopen. Daarnaast waren er pitches over producten met meer inhoudstoffen.
Klik hier om de hele masterclass terug te kijken.

SIGN

Dewi Hartkamp

Glastuinbouw Nederland - © 2024