Geslaagde ‘Week van de aardbei’ op de Floriade

Op de Floriade vond van 20 tot en met 26 juni de ‘Week van de aardbei’ plaats. In deze week kon het grote publiek kennis maken met wat voor moois en welke productdifferentiatie er bij aardbei te zien is. De Floriade bood voor iedere teler, veredelaar of afzetorganisatie de mogelijkheid om product in te zenden.

Daarbij hoort uiteraard ook een ware smaakproef voor het publiek en een beoordeling van het totale product door een vakjury. Op donderdag 23 juni stonden die onderdelen op het programma en mocht het publiek zijn oordeel geven over de ingezonden producten. In totaal waren er vanuit de aardbeiensector elf inzendingen waaruit de ‘lekkerste aardbei’ kon worden gekozen. De uitslag wordt op 20 juli bekendgemaakt.

Circulair systeem
Ook was in The Green House op de Floriade te zien hoe aardbeien in Nederland onder glas worden geteeld. Er is een kasafdeling in dit deel van de tuinbouwtentoonstelling waar vanaf begin mei al de eerste aardbeien werden geplukt. Dat is mede mogelijk gemaakt door de sector zelf. Extra aandacht voor het circulaire systeem, de biologische bestrijders en bijen, gecombineerd met een mooi, groen gewas met mooie rijpende vruchten, maken de Nederlandse aardbeien tot ‘publiekslievelingen’ van het brede publiek op de Floriade. Onder het thema ‘Green Love’, worden bezoekers meegevoerd in een gevoel van geluk, verbinding en verwondering.

Henny van Gurp

Jaarplan 2025: Arbeid

Vrijwel autonoom telen in 2050. Dat is de stip op de horizon in onze nieuwe visie op Arbeid. Gezien de structurele krapte op de arbeidsmarkt en de stijgende arbeidskosten vraagt dat nu al om technologische én sociale innovaties. Naast goed,…

Glastuinbouw Nederland - © 2025