Het ultieme Valentijnscadeau: duurzame rozen uit Nederlandse kas

Er is chocola in allerlei soorten en smaken, je kunt uit eten gaan bij uiteenlopende gezellige restaurants, maar het ultieme Valentijnscadeau is en blijft een bos rode rozen. De grootste rozen komen ook in deze tijd van het jaar uit de Nederlandse kassen. Ze worden bovendien op een uiterst duurzame manier geteeld, met aandacht voor mens en milieu. Deze informatie is in de aanloop naar Valentijnsdag gedeeld met de regionale en landelijke pers.

Innovatie is wellicht het belangrijkste kenmerk van de Nederlandse glastuinbouw. Onderzoek, samenwerking en vooruitstrevend ondernemerschap vormen daar de basis van. De rozentelers zijn daar zeker geen uitzondering op, in tegendeel. Zij onderscheiden zich door de teelt van exclusieve soorten van absolute topkwaliteit. Dat vraagt om een optimaal teeltklimaat in de kassen én focus op duurzaamheid door energiebesparing, watergebruik en het voorkomen van ziekten en plagen.

Veel aandacht voor energiebesparing
De duurzame teeltwijze bestaat uit diverse factoren. Om te beginnen gaan de rozenstruiken steeds langer mee; was dat in het verleden een jaar of vier, tegenwoordig snijden de telers acht of negen jaar van dezelfde struik. De gewassen worden sterker en de groeiomstandigheden beter.
Daarnaast wordt water meer en meer gezuiverd en hergebruikt, maken gewasbeschermingsmiddelen plaats voor natuurlijke bestrijding van schadelijke beestjes en is er veel aandacht voor energiebesparing. Er zijn al rozenbedrijven waarvan de energie volledig afkomstig is van zelf gewonnen en opgeslagen warmte en van elektriciteit waarvan het grootste deel groen is opgewekt. Op deze teeltbedrijven is het gasverbruik de afgelopen jaren al sterk teruggebracht.

Vakmanschap generaties lang
Een duurzame, energiezuinige teelt is het uitgangspunt, maar uiteraard staat kwaliteit bovenaan de prioriteitenlijst van de Nederlandse rozenteler. Bewust kiezen telers steeds vaker voor bijzondere soorten als Avalanche+ en RedNaomi!, in de wetenschap dat alleen onderscheid op kwaliteit een rendabele toekomst garandeert. De grote mate van vakmanschap – in veel gevallen overgegaan van vader op zoon – vormt daarvoor de basis.
Het rozenareaal in Nederland bedraagt momenteel 160 hectare. Die prachtige rozen worden voor het merendeel verhandeld via Royal FloraHolland. Deze bloemenveiling is jaarlijks goed voor de verkoop van 3,2 miljard rozen per jaar. In de aanloop naar Valentijnsdag worden op de locaties van Royal FloraHolland jaarlijks ongeveer 152 miljoen rozen verhandeld, waarvan 20% afkomstig is van Nederlandse rozentelers. De totale rozenomzet rond Valentijnsdag bedraagt ongeveer 51 miljoen euro. 39% hiervan wordt gerealiseerd door telers uit Nederland, waarmee de kwaliteitsfocus van rozen uit ons land wordt onderstreept.

Jakoline van Straalen

Kennismaken met Klas in de Kas

Heeft u hart voor de tuinbouw? Vindt u het belangrijk dat basisschool leerlingen ook enthousiast worden gemaakt voor de tuinbouw? Kom dan op 17 april om 19.30 uur naar de proefles en maak kennis met de vrijwilligers en de gastlessen van Klas in de…

Glastuinbouw Nederland - © 2024