Initiatief marktklare raffinage reststromen tomaten wint innovatiechallenge
De challenge was georganiseerd door SIGN en Foodvalley NL. Het winnende bedrijf Grassa BV kreeg de prijs voor hun marktklare raffinagetechnologie. ‘Een duidelijke kijk op logistieke processen en ervaring in het upcyclen van plantaardige reststromen richting voedsel en voerindustrie’, aldus de mening van de jury.
Op basis van een verdiepende pitchsessie op 8 mei kende de vakjury Grassa het stimuleringsbudget toe voor het realiseren van een pilot voor de productie van minimaal 500 KG plantaardige eiwitten uit de reststroom van de tomatenteelt (bladeren en stengels).
De genomineerde bedrijven presenteerden hun innovatie tijdens de meeting op dinsdag 23 mei aan het publiek. Tijdens de middagbijeenkomst van de Upcycling Community van Foodvalley NL over ‘bridging circular food innovators’ werden dialoogsessies gehouden over connecties met verschillende partners die werken aan upwaardering van zijstromen uit de tuinbouw.
Bekijk via de link de video met de felicitatie van Adri Bom-Lemstra aan winnaar Grassa.
Grote uitdaging
De prijsvraag naar een marktklare raffinage-oplossing werd geïnitieerd door SIGN in samenwerking met FoodValley NL en ondersteund door het platform van Brave New Food. Tuinbouwreststromen bevatten nog veel waardevolle voedings- en voedernutriënten, zoals eiwitten en enzymen. De grote uitdaging is echter hoe die natte restproducten optimaal kunnen worden verwerkt. Reststromen worden nu gecomposteerd of zelfs nog verbrand, terwijl er veel mogelijkheden zijn om de biomassa in te zetten voor hoogwaardige toepassingen. Op dit moment kan een kostenefficiënte technologie worden toegepast om de waardevolle eiwitten, nutriënten en vezels te verfijnen.
Jurycriteria
Na de publicatie van de challenge in februari van dit jaar hebben verschillende bedrijven hun oplossing ingestuurd. Tijdens het pitch-event voor de jury op 8 mei werden drie finalisten geselecteerd. De jury beoordeelde de nominaties op de volgende aspecten:
- Neem het op schaal! Er wordt al veel onderzoek gedaan naar hoe je de ingrediënten uit de plant haalt. De uitdaging is echter om dit op een kosteneffectieve manier te doen;
- Het bedrijf dat de technologie zal leveren, moet een plan hebben om uitdagingen aan te gaan, zoals seizoensgebonden beschikbaarheid, transport van de kas naar de verwerkingskant en partnerschappen om de nieuwe markten voor de voedsel- of voeringrediënten te verkennen.
De pitch vond plaats bij Duijvestijn Tomaten, in de innovatieve hightech tomatenkas van het bedrijf van juryvoorzitter Peter Duijvestijn.
Marktklare oplossing
Winnaar Grassa ontsluit het volledige potentieel van gras door persen, fermenteren en andere nieuwe raffinagetechnieken om functionele eiwitten, mineralen en beter verteerbaar ruwvoer te extraheren. Dit kan ook met andere plantaardige restbiomassa. Hun demofabriek in Afferden kan 3 ton grondstof per uur verwerken voor bioraffinagedoeleinden. Het bedrijf overtuigde de jury van hun marktklare raffinaderijoplossing en hun capaciteiten om de noodzakelijke samenwerking te smeden. Hun business propositie had betrekking op specifieke aspecten van de nieuwe keten. Ze presenteerden duidelijke scenario's voor het organiseren van de pilot voor zijstromen in de tuinbouw, resulterend in ingrediënten voor verschillende markten in de agrifood-waardeketen.
Het pilotbudget van € 50.000 wordt door de winnaar ingezet om de komende negen maanden de producten uit tomatenbladeren te maken, zowel bij tuinders als op de demofabriek in Afferden.
Samenwerking
Naast Peter Duijvestijn maakten onder andere ook Dewi Hartkamp, projectmanager SIGN, en Caroline Duivenvoorden, programmamanager Foodvalley NL, deel uit van de jury. De samenwerking tussen SIGN en de Upcycling community van FoodValley NL is een eerste stap om de werelden van restbiomassa uit agrarische productie en technologie partners en afnemers in de voedsel en voeder industrie samen te brengen.
Neem voor meer informatie contact op met Dewi Hartkamp.
Fotobijschrift: CEO Rieks Smook van Grassa neemt de cheque van € 50.000, beschikbaar gesteld door SIGN, in ontvangst uit handen van projectmanager Dewi Hartkamp van SIGN.