Jonge ambassadeurs glastuinbouw dankzij Go Go Greenhouse

Na het eerste jaar van de scholierencampagne Go Go Greenhouse is het een goed mo-ment om een tussenbalans op te maken. Het aantal deelnemende bedrijven kan en mag natuurlijk altijd meer, maar veel belangrijker is wellicht dat het enthousiasme bij de aangehaakte teeltbedrijven groot is. Dat geldt zeker ook voor de jongeren op de bedrijven, die ook deze zomer weer op grote schaal hun uren maken in de glastuinbouw.

Het principe van Go Go Greenhouse is even eenvoudig als efficiënt: vertel de op het bedrijf werkzame scholieren meer over de uiteenlopende werkzaamheden en disciplines op het glastuinbouwbedrijf en leidt ze ook rond door het bedrijf. Op die manier krijgen ze een beter beeld van de toekomstmogelijkheden in de sector en – zeker zo belangrijk – ze dragen een positief verhaal uit binnen hun directe leefomgeving.
Dat is belangrijk want het arbeidsvraagstuk wordt er de komende jaren niet eenvoudiger op. Niet alleen productiemedewerkers, maar ook technische en teelttechnische specialisten zijn van harte welkom in de glastuinbouw. Go Go Greenhouse kan daar zeker een bijdrage aan leveren. Het is niet voor niets dat het project mede mogelijk wordt gemaakt door Colland en gemeente Westland. Overigens is inmiddels al wel duidelijk dat het initiatief van projectleider Agnes van den Berg ook wordt opengesteld voor bedrijven in andere teeltregio’s in het land.

Themaweek
Omdat scholieren naast de zaterdagen vooral in de vakantieweken actief zijn in de sector, concentreren de promotieactiviteiten van Go Go Greenhouse zich op die perioden. Het startsein werd vorig jaar gegeven op het moment dat eindexamenleerlingen aan hun lange vakantie begonnen en tijdens de herfstvakantie werd de eerste themaweek georganiseerd. Onder de naam Go Go Greenweek konden ondernemers en bedrijfsleiders opnieuw aanhaken bij het initiatief en extra aandacht besteden aan de scholieren op hun bedrijf. Dat leverde elke dag sowieso een originele activiteit op van een deelnemer. Bovendien namen veel teeltbedrijven deel aan de glastuinbouwkennisquiz.

Excursies
Opvallend was dat tijdens deze themaweek ook excursies buiten het bedrijf werden georganiseerd. Daarbij was een speciale rol weggelegd voor partners in de keten, met name op gebied van afzet. Zo namen Freek en Joost Jansen van potplantenbedrijf Plantanious negen scholieren mee naar de veiling, nadat ze op het eigen bedrijf eerste uitleg hadden gekregen over de klok en het veilproces. Van der Burg/Dr. Green bracht met zestien scholieren een bezoek aan exporteur Hamiplant. De rondleiding was met name informatief voor de scholieren die zich bij het bedrijf bezighouden met het orderproces. Al deze activiteiten waren uiteraard nog ruim voor de coronacrisis.
Via de socialmediakanalen van Glastuinbouw Nederland is het nieuws van de Go Go Greenweek uitgebreid gedeeld. Dat geldt ook voor het eigen Instagram account van Go Go Greenhouse. Omdat het project is gestart in het Westland kwamen deelnemende ondernemers regelmatig aan het woord in huis-aan-huis krant Het Hele Delfland. Dat zijn allemaal belangrijke aspecten, want de kracht en de essentie van het project is immers vertellen en doorvertellen.
Go Go Greenhouse is onderdeel van de Human Capital Agenda van Glastuinbouw Nederland en wordt mede mogelijk gemaakt door Colland Arbeidsmarkt.

Op de foto de scholieren van CombiVliet, een van de deelnemende bedrijven aan Go Go Greenhouse.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2024