Nederlandse groente- en fruitsector start campagne 'Geef kleur door'

Morgen, woensdag 7 april, wordt de campagne 'Geef kleur door' gelanceerd. Daarmee geeft de sector invulling aan het feit dat 2021 door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Groenten en Fruit. Het doel hiervan is het bewustzijn over de belangrijke rol van groenten en fruit voor een duurzame en gezonde samenleving te vergroten

Op initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Food Cabinet is een coalitie met bedrijven, branche- en maatschappelijke organisaties gevormd om tot deze gezamenlijke campagne te komen die bestaat uit een breed pakket middelen en activiteiten. De campagne loopt van Wereld Gezondheidsdag, 7 april, tot Wereld Voedseldag, 16 oktober en start met de lancering van een video, website www.geefkleurdoor.nl (online vanaf woensdag 7 april a.s. om10 uur) en een toolbox voor ondernemers.

Ambassadeurs
De BN’ers Nasrdin Dchar, Nadia Zerouali en Howard Komproe werken mee in de campagnevideo. Om ook de jongste generatie bij de campagne te betrekken maken ook Woezel en Pip hun opwachting. De ambassadeurs Tamara de Weijer (huisarts en voorstander van leefstijlgeneeskunde) en Diederik Gommers (Erasmus MC, voorzitter Nederlandse Vereniging voor Intensive Care) hebben aangegeven om de boodschap te ondersteunen.
Diederik Gommers, die vanwege zijn directe betrokkenheid bij de coronapandemie in het afgelopen jaar zelf ook een bekende Nederlander is geworden, heeft een duidelijke reden waarom hij de campagne steunt. "Wat we hebben geleerd van Covid19 is hoe belangrijk gezond leven is. En daar hoort ook goed en gezond eten bij. In het ziekenhuis zien we veel mensen met overgewicht en suikerziekte. Genoeg groente en fruit eten is daarom zo belangrijk. Uiteindelijk kun je daarmee voorkomen dat je ernstig ziek wordt. En die Covidkilo’s moeten er ook weer af."

Met elkaar meer impact
Samen met GroentenFruit Huis, LTO Noord, LLTB, ZLTO en LTO Nederland roept Glaastuinbouw Nederland glasgroenteondernemers op om deze campagne vanaf woensdag 7 april om 10 uur via social media uit te dragen naar de samenleving. "Met elkaar hebben we meer impact en leveren we een belangrijke bijdrage aan gezondheid en geluk voor iedereen. Dat mogen we best vaker laten zien", zo benadrukt Jakoline van Straalen, specialist communicatie bij Glastuinbouw Nederland. Glasgroentetelers die lid zijn van Glastuinbouw Nederland hebben voor de paasdagen een link ontvangen om de toolbox met het promotiemateriaal te downloaden.

Neem voor meer informatie contact op met Jakoline van Straalen, mobiel 06  223 795 51.

Jakoline van Straalen

Glastuinbouw Nederland - © 2021