OK Plant over Go Go Greenhouse: ‘Onze marketing was een eyeopener’

Binnen het project Go Go Greenhouse geven ondernemers en managers in de glastuin-bouw de scholieren in hun bedrijf een breder beeld van de glastuinbouw. Bij OK Plant neemt Kevin Hendriks die taak voor zijn rekening. “Het is belangrijk dat je de specialisten binnen het bedrijf hun verhaal laat vertellen.”

Kevin Hendriks is personeelsplanner en teamleider bij OK Plant in Naaldwijk. Het in phalaenopsis gespecialiseerde bedrijf omschrijft hij als ambitieus, groeiend en gezond. “Een goede mix tussen ervaren medewerkers en enthousiaste twintigers, die ook veel verantwoordelijkheid krijgen.” OK Plant heeft drie locaties, twee in Naaldwijk en een opkweekbedrijf in Maasdijk. Naast potorchideeën worden er ook seizoensproducten geteeld.

Mooie, inhoudelijke vragen
Kevin is degene die het project Go Go Greenhouse heeft opgepakt en begeleid. “We hebben onze groep scholieren een complete rondleiding gegeven, van oppotten tot verpakken. De verantwoordelijke managers hebben elk hun deel van het proces uitgelegd en toegelicht. Dat leverde mooie, inhoudelijke vragen op. Onze scholieren hebben minimaal mbo-niveau en dat zie je terug in hun opmerkingen.” Gevraagd naar de reactie die hem het meest is bijgebleven, antwoordt Kevin: “Een van de scholieren bleek bezig te zijn met een marketingstudie. Zij was aangenaam verrast met hetgeen onze marketingafdeling allemaal doet. Dat heeft haar ogen zeker geopend en ze zal zeker uitdragen bij studiegenoten dat dit in de glastuinbouw gebeurt. Zij is duidelijk ambassadeur vanaf nu.”

Op kunnen bouwen
Scholieren en studenten van tegenwoordig zijn een beetje verwend, constateert Kevin, zelf als scholier begonnen bij OK Plant. “Ze zijn primair aangenomen voor zaterdagwerk en de vakantieperiode, maar we zien dat veel scholieren dan zelf afwezig zijn vanwege eigen vakantie of sport. Daarom hebben we in het verleden besloten alleen met de meest gemotiveerden door te gaan; een kleinere groep, maar wel scholieren waar je op kunt bouwen. Zij hebben een beter beeld gekregen van ons bedrijf, maar wij ook van de jongeren: wat studeren ze, waar ligt hun belangstelling? Als sector moeten we alles doen om de jeugd binnen te halen, want dat is niet eenvoudig. Go Go Greenhouse helpt daar zeker aan mee.”

Go Go Greenhouse is onderdeel van de Human Capital Agenda van Glastuinbouw Nederland en wordt mede mogelijk gemaakt door Colland Arbeidsmarkt. Klik hier voor meer informatie over Go Go greenhouse.
Dit artikel is eerder verschenen op de pagina van Glastuinbouw Westland in huis-aan-huis krant het Hele Westland.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2020