“Op Floriade Expo 2022 moet de consument worden verrast en geïnspireerd”

Tijdens de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade Expo 2022, volgend jaar in Almere, presenteert de glastuinbouw zich op 10.000 m2 in The Green House. Een van de in het oog springende onderdelen daarvan is de belevingskas. Daarin moet het team van hoofd-arrangeur Heleen Valstar uit Naaldwijk de naar schatting twee miljoen bezoekers een ‘wow-effect’ bezorgen. “Maar de inbreng van zoveel mogelijk telersgroepen is daarvoor onontbeerlijk.”

Groente, fruit, bloemen en planten gaan in de belevingskas hand in hand. Het is juist die enorme veelzijdigheid die Heleen Valstar wil overbrengen, gebruikmakend van haar ervaring op de Keukenhof en op grote internationale beurzen als de IPM in Essen en de Fruit Logistica in Berlijn.
“We realiseren ons in Nederland onvoldoende dat we een grote diversiteit aan versproducten telen in onze kassen”, zo geeft zij aan. “Regelmatig spreek ik consumenten die niet beter weten dan dat een tomaat altijd rood is en een tulp rood of geel, terwijl ze de enorme luxe hebben van een groot assortiment topproducten dat vrijwel om de hoek verkrijgbaar is. Dus daar is nog een wereld te winnen.”
Om die verwachte, grote bezoekersstroom te verwonderen en inspireren heeft Heleen Valstar het thema GreenLove bedacht en gepresenteerd. “Variatie is het kernwoord. Middels tijdelijke en permanente presentaties, maar ook tijdens workshops op het podium en proeverijen in de kookstudio, willen we vooral enthousiasme creëren. Bezoekers moeten naar huis gaan met een hoofd vol ideeën om hun huis te vergroenen en hun maaltijd lekkerder en gezonder te maken.”
Er is sowieso continu activiteit in de kas, maar in het paviljoen kunnen de bezoekers ook ‘op visite’ in de woonkamers, die in verschillende stijlen worden gerealiseerd.

Passie overbrengen
Telers en telersgroepen van zowel glasgroenten, als potplanten en snijbloemen worden ook deze Floriade van harte uitgenodigd om deel te nemen. De drempel daarvoor ligt in Almere lager dan tien jaar geleden in Venlo, omdat de kosten grotendeels beperkt blijven tot de eigen uren en producten en de eventuele persoonlijke wensen voor een eigen stand. “Uiteraard hoop ik dat er veel telers zijn die het leuk vinden om de verhalen van hun ambacht, hun product en de glastuinbouw in totaliteit met passie over te brengen op de internationale stroom consumenten. Op gebied van gezondheid, geluk, beleving en innovatie heeft de Nederlandse glastuinbouw immers zoveel te bieden en uit te dragen”, weet tuindersdochter Heleen Valstar al sinds jaar en dag.
Ze hoopt op een breed productaanbod, zodat de diversiteit van de glastuinbouw in geur en kleur wordt gepresenteerd. “Nieuwe producten en variëteiten bereiken in een half jaar tijd een miljoenenpubliek. Bovendien bestaat de mogelijkheid om producten te laten proeven, of om consumentenonderzoek te doen. Vergeet ook niet dat het bereik vele malen groter zal zijn dan die twee miljoen bezoekers. Mensen nemen hun verhalen en beleving mee en delen hun ervaringen op social media.”

Totale keten
Het team van Heleen Valstar bestaat uit drie personen voor de projectorganisatie, aangevuld met een groep freelancers voor onder andere de standbouw. Het projectteam is tevens het aanspreekpunt voor telersgroepen die interesse hebben in deelname aan de Floriade in Almere. “Zij kunnen product aanleveren voor de permanente of een tijdelijke presentatie, maar liever heb ik natuurlijk dat ze een actieve bijdrage leveren aan de belevingskas. Uiteraard kunnen wij meedenken over elke vorm van participatie. In The Green House komt bovendien een Hightech Greenhouse, zodat ook de teelttechnische kant van de glastuinbouw inzichtelijk kan worden gemaakt; mogelijkheden genoeg dus.”
De keuze voor deelname moet wel voor eind oktober worden gemaakt, omdat Heleen Valstar dan de planning gaat maken. “Dan heb ik nog ruimte om specifiek groepen te benaderen als ik vind dat de balans in producten en productgroepen niet optimaal is. Ik wil sowieso de hele keten in beeld brengen, dus ook veredelings- en stekbedrijven en de handel niet te vergeten. Via de handelsbedrijven komen uiteraard ook de importproducten in beeld in de belevingskas.”

Prachtig platform
Deze Floriade wordt een prachtig platform voor de complete, veelzijdige glastuinbouw, zo is de overtuiging van Heleen Valstar. “Ik ben tevreden als bezoekers elke Floriade-dag met een wow-gevoel door de belevingskas lopen en kleurrijke en gezonde ervaringen opdoen die ze nog lang bijblijven. Die inspiratie moet vervolgens aanzetten tot veranderend gedrag.”

Komende weken en maanden publiceert Glastuinbouw Nederland op haar website regelmatig artikelen in de aanloop naar de Floriade Expo 2022 die van 14 april tot 9 oktober in Almere wordt gehouden. Klik hier voor het eerdere interview met Nico van Ruiten, als woordvoerder namens het TuinbouwTeam. Zie ook de bijlage.

Klik hier voor de video van Heleen Valstar met de uitnodiging voor deelname.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2024