Orchidee Nederland wil bezoekers Floriade Expo verbazen en inspireren

In oktober vorig jaar is op het terrein van Floriade Expo in Almere de bouw gestart van kascomplex The Green House. Dat wordt de plek waar de Nederlandse Tuinbouw zich van april tot oktober in de breedste zin van het woord zal presenteren aan de wereld. Een van de deelnemers is Orchidee Nederland. Beleving en inspiratie zijn de kernwoorden van de permanente presentatie van potorchideeën.

De definitieve invulling van Orchidee Nederland in The Green House blijft nog een verrassing, maar marketing specialist Claudia Broch wil best een tip van de sluier oplichten. Allereerst legt ze uit waarom het collectief van telers van potorchideeën zich dit jaar presenteert op de wereldtuinbouwtentoonstelling in Almere. “Het is elke tien jaar een uniek visitekaartje van met name de Nederlandse tuinbouw. De Floriade is een bijzonder evenement in eigen land, maar waar een breed, internationaal publiek op afkomt. Gezien de huidige ontwikkelingen rond de coronapandemie lijkt het moment gunstig. Het aantal buitenlandse bezoekers zal wellicht groter zijn dan een jaar geleden verwacht.”

Grote diversiteit
Dat motiveert Claudia nog meer om een mooie mix van activiteiten te realiseren. “Uiteraard willen we vooral het brede assortiment laten zien. De grote diversiteit aan exclusieve soorten en verrassende kleuren zal de bezoekers vast en zeker verbazen en tegelijkertijd inspireren.” Dat kan door een wandeling door de orchideeëntuin, een foto bij de ‘selfie-wand’, of een inspirerende workshop van arrangeurs en stylisten.
Speciale activiteiten staan gepland voor donderdag 8 september, dan is het Internationale dag van de Orchidee. Orchidee Nederland heeft ervoor gekozen om permanent aanwezig te zijn met een aansprekende productpresentatie. Op nader te bepalen data worden de workshops en demonstraties gegeven.

In gesprek met consument
“Mensen inspireren, dat is wat we willen”, geeft Claudia aan, “ze de beleving van bloemen en planten laten ervaren. Onderzoek toont aan dat consumenten bij orchideeën het grootste gevoel van geluk ervaren. Dat gegeven moeten we uiteraard benutten. De uitdaging is dat mensen hun geluksgevoel ook gaan delen met anderen.”
Door haar ruime ervaring als marketingspecialist voor sierteeltproducten weet Claudia dat je op consumentenevenementen de oe’s en aa’s te horen krijgt. “Als je dagelijks in de glastuinbouw werkt, dan vergeet je weleens hoe bijzonder onze producten zijn. Het ervaren van de verwondering en blijdschap bij het publiek is daarom een belangrijke meerwaarde. Dat zal tijdens de Floriade niet anders zijn.”
Ze adviseert de telers dan ook om regelmatig in Almere aanwezig te zijn gedurende de zes maanden van de tentoonstelling. “Zij kunnen heel goed de beleving overbrengen op de consument. Daar krijgen ze waardevolle reacties en oprechte emoties voor terug. Onze presentatie spreekt uiteraard voor zich, maar de aanwezigheid van telers is een mooie meerwaarde.”

Inspiratie
Wanneer is de deelname van Orchidee Nederland aan de Floriade geslaagd? “Het is een succes als we een glimlach op de gezichten van de bezoekers toveren. We willen verwondering teweeg brengen en bezoekers uiteraard inspireren om thuis wat creatiefs te doen met potorchideeën. Daarvoor verwijzen we zeker ook naar ons inspiratieplatform Orchisinfo.eu. Want daar delen we ook voor en na de Floriade een flinke dosis verwondering”, zo sluit Claudia Broch af.

Floriade Expo in Almere – met een totale oppervlakte van 60 ha - opent haar toegangspoorten op 14 april en sluit op 9 oktober 2022.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2024