Pligt Professionals en Selecta-One winnaars Poinsettia Awards 2017

Op donderdag 18 januari zijn de Poinsettia Awards uitgereikt bij Beekenkamp. Pligt Professionals kwam met een score van 4,7 (op een schaal van 5) met de inzending van Feelings Wonder in potmaat 12 cm als winnaar uit de bus voor de best houdbare poinsettia in de benchmark.

De andere genomineerden waren:

  • Plantenkwekerij van Vegchel in de categorie tot 11 cm rood met Christmas Feelings Red
  • Firma P.A.M. van Os in de categorie tot 11 cm rood met Mars
  • Fa. Freek van der Velden in de categorie 12-13 cm kleurtjes met Alaska
  • Kwekerij Baas in de categorie vanaf 14 cm kleurtjes met Titan White
  • Tim van Leeuwen in de categorie vanaf 14 cm rood met Christmas Feelings Red

Door de storm waren niet alle genomineerden in de gelegenheid hun oorkonde op te halen. Zij krijgen deze op een later moment nog overhandigd.

Bij de sortimentsvergelijking scoorde SK136 van Selecta-One als beste en won daarmee de award voor ‘Beste Noviteit’. Hierbij telt niet alleen de houdbaarheid mee, maar ook de teelt en het cijfer dat het praktijkbedrijf geeft bij inpakken. De Awards werden uitgereikt door Piet Burgers.

Nadat de aanwezigen de resultaten hadden bekeken in de houdbaarheidsruimte bij FloraHolland, vond de uitreiking van de Awards plaats op de nieuwe locatie van Beekenkamp in ‘s-Gravenzande. Simone de Vreede van Beekenkamp vertelde hier over het onderzoek en de in LED-cellen om de voor- en nadelen goed in beeld te krijgen. Mogelijke voordelen voor de kwekers zijn compactere planten en een uniform product.

Geert van Oosterhout (LTO Glaskracht Nederland) ging in op de toenemende vraag naar duurzaam geteelde producten, waarbij hij een uitleg gaf over het programma Verantwoorde Glastuinbouw en het FSI-platform. Over twee jaar moet 90% van wat de FSI deelnemers verhandelen duurzaam geproduceerd zijn. Goed dus om na te denken over hoe dit te bereiken. In het Platform Duurzame Sierteelt wordt hier door diverse partijen over nagedacht. Het platform heeft een regiefunctie en wil verdere verduurzaming van de sierteeltsector bereiken door betere samenwerking in de keten.

Jacqueline Doornekamp (Concept Factory) presenteerde vervolgens de resultaten van de promotiecampagne. Doelstelling is de verkoop van poinsettia’s te stimuleren. Hiertoe wordt ingezet op het verjongen van het imago van poinsettia en het ontwikkelen van nieuwe, jongere doelgroepen. Nostalgie en traditie worden benut als sterke punten van poinsettia.

Laatste spreker was Milou Peeters van Royal FloraHolland, die terug blikte op het afzetseizoen. De afzet kwam afgelopen seizoen stroef op gang, maar in de belangrijkste twee afzetweken lag de middenprijs wel hoger dan vorig seizoen. De totale aanvoer van Poinsettia’s via FloraHolland was iets lager dan het jaar ervoor. Milou presenteerde ook de resultaten van de werkgroep die zich afgelopen jaar een marktverkenning heeft uitgevoerd op de Franse markt. Er is onder andere een storecheck uitgevoerd in Frankrijk en in andere belangrijke afzetlanden. Positief was dat de waardering van prijs / kwaliteit in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gestegen is ten opzichte van twee jaar geleden.

De bijeenkomst werd afgesloten met een borrel die werd aangeboden door Beekenkamp. Ondanks het stormachtige week was het een geslaagde middag.

Astrid van der Helm

Webinar 'AOW in zicht'

Ieder jaar stromen werknemers op basis van leeftijd uit. Zij AOW ontvangen en een pensioen. In het eerst volgende Webinar van BPL gaat ons pensioenfonds in op vragen als: hoe werkt AOW aanvragen, kan ik een dag korter gaan werken, welke…

Glastuinbouw Nederland - © 2024