Publieke website Glastuinbouw Nederland: 'Met elkaar de mooie verhalen delen'

Een jaar geleden werd de publieke website van Glastuinbouw Nederland gelanceerd. Een website voor iedereen die meer wil weten over de sector, variërend van cijfers en kengetallen tot mooie verhalen van innovatieve en gedreven ondernemers. De sector op een goede manier nadrukkelijker op de kaart zetten, dat is de doelstelling van Glastuinbouw Nederland voor de website en de daaraan gekoppelde social media-kanalen. Maar alleen met enthousiaste ondernemers en medewerkers kan dat doel worden behaald. Met elkaar moeten we de mooie verhalen van de glastuinbouw vertellen en vooral ook delen.

Na de lancering van de publiekswebsite in het voorjaar van 2022, wordt er regelmatig nieuwe informatie toegevoegd. Recent is een pagina gemaakt en online gezet met informatie over de werking van de WKK. Dit uiteraard vanwege de vele aandacht voor glastuinbouwbedrijven tijdens het hoogtepunt van de energiecrisis vorig jaar. Voor dergelijke achtergrondverhalen werkt Team Communicatie van Glastuinbouw Nederland nauw samen met de themaspecialisten. Uitdaging is om de informatie begrijpelijk weer te geven voor een publiek dat in veel gevallen beperkt kennis heeft van de actualiteit op moderne teeltbedrijven.

Stap voor stap
Onlangs is ook een interview geplaatst met paprikataler Wouter Overgaag over de wijze waarop hij de IPM-methode inzet in de strijd tegen ziekten en plagen in zijn gewas. Hierbij is op creatieve wijze een koppeling gemaakt met diverse beschikbare communicatiemiddelen: een meer gedetailleerd artikel op de professionele website van Glastuinbouw Nederland, een vereenvoudigde versie op de publieke pagina's en korte berichten op Instagram en Facebook.
Delen en liken, dat zijn de acties die de kracht van deze kanalen bepalen. Op die manier worden de succesverhalen en de meerwaarde van de glastuinbouw stap voor stap verspreid onder consumenten, burgers, politici en media. Daarom de oproep aan alle glastuinbouwbedrijven die actief zijn op een of meerdere social media-kanalen: volg Glastuinbouw Nederland en deel vooral de berichten die bestemd zijn voor het publiek. Vergeet ook niet om eigen linkjes aan de gedeelde berichten toe te voegen. Het bericht in aanloop naar Kom in de Kas van komend weekend (1 en 2 april) is een prachtig voorbeeld van een creatief bericht dat sectorbreed kan worden gedeeld.

Steeds belangrijker
Communicatie vanuit de telers richting publiek wordt steeds belangrijker. Alleen door de kennis van consumenten en andere publieksgroepen te vergroten, ontstaat er een reëel beeld van de meerwaarde en de kracht van de glastuinbouw. Dat is essentieel voor het imago van de sector en de gunfactor in de eigen gemeente of omgeving. Vergeet ook niet dat een innovatieve, moderne bedrijfstak een grotere aantrekkingskracht heeft op jongeren en andere werkzoekenden. En vooral voor die jongere generatie is social media het belangrijkste informatie- en communicatieplatform.
Het is dus om meerdere redenen een hele verstandige keuze om meer aandacht te besteden aan bijvoorbeeld Instagram en Facebook. De informatie op de publieke website van Glastuinboiuw Nederland staat daarvoor ter beschikking van alle leden. Maak daar gebruik van!

Amy van der Lei

Glastuinbouw Nederland - © 2024