Stigas zet met ‘Veilig op 1’ in op verhogen veiligheidsbewustzijn

Stigas lanceert samen met partners uit de sector de campagne Veilig op 1. Doel is het verhogen van het veiligheidsbewustzijn in de agrarische en groene sectoren. Dat geldt voor ondernemers, werknemers, leveranciers en andere partijen die agrarische en groene bedrijven bezoeken.

“Het lukte nog steeds niet het aantal ongelukken in de agrarische en groene sector te laten dalen”, zegt Math Creemers, directeur Stigas. “Vorig jaar gebeurden er zeven dodelijke ongevallen. Dit jaar zijn er tot nu toe al tien. Deze verschrikkelijke gebeurtenissen halen de krant, maar veel groter is het aantal ongelukken waarbij geen doden vallen. Medewerkers raken gewond en tijdelijk of langdurig niet werken.”
Ongelukken kunnen in veel gevallen worden voorkomen. Dit start bij het eigen veiligheidsbewustzijn. “Binnen een bedrijf is dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de ondernemer en zijn medewerkers. Daarom zetten we hier de komende jaren sterk op in, samen met partijen in de sector.”

Zero Accidents in 2020
Centraal in de campagne staat een checklist waarmee bedrijven in kaart brengen hoe het staat met hun veiligheidsbewustzijn en die stimuleert dit bewustzijn te verhogen.
Met de campagne wordt de intentieverklaring Zero Accidents in 2020, die afgelopen juni werd ondertekend door LTO Nederland, CUMELA Nederland, Branchevereniging VHG, FNV en CNV Vakmensen, VBNE, Fedecom en Nijhof-Wassink, vertaald naar de achterban van deze organisaties. Stigas coördineert de activiteiten.

Klik hier voor het filmpje van de nieuwe campagne.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2024