Succesvol Telersevent ‘Van Data naar Doen’

Op donderdag 7 november vond een succesvol en drukbezocht telersevent plaats bij Tomatoworld. Het centrale thema van het event was ‘Van Data naar Doen’ in de glastuinbouw. Tijdens verschillende sessies werd besproken hoe data effectief kan worden ingezet om de tuinbouwsector te verduurzamen en efficiënter te maken.

Het programma begon met een introductie door Nico Ammerlaan, teeltmanager bij Tomatoworld. Jesse Schevel van Glastuinbouw Nederland zoomde vervolgens in op de nieuwe Europese wet- en regelgeving rondom plantgezondheid en energiebesparing. Jan Opschoor van Van Iperen nam de zaal mee in Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), waarbij de nadruk lag op de noodzaak voor bedrijven om hun ecologische voetafdruk in kaart te brengen.

Robert Bergenhenegouwen van Greenport West-Holland en René Beerkens van Hoogendoorn Growth Management presenteerden na de pauze enkele praktijkgerichte data-oplossingen voor een duurzame teelt, met een focus op plantgezondheid en energie-efficiëntie. De middag werd afgesloten met een inspirerende sessie van Merijn Zeeman. Hij deelde praktijkvoorbeelden van Jumbo-Visma en liet zien hoe datagedreven strategieën kunnen helpen om prestaties te optimaliseren.

Bekijk hier een korte terugblik. Het telersevent was een initiatief van Glastuinbouw Nederland, Hoogendoorn Growth Management, Kas als Energiebron, LetsGrow.com, Plant Empowerment en Tomatoworld.
 

Annelies Kerkhof

Glastuinbouw Nederland - © 2025