Succesvolle promotie glastuinbouw op World Food Festival Rotterdam

Door de gratis toegang en het open karakter van het evenement is het exacte bezoekersaantal moeilijk te bepalen, maar vast staat dat duizenden belangstellenden een kijkje hebben genomen in de ‘Kas in de stad’ tijdens het World Food Festival afgelopen weekend in het centrum van Rotterdam. Unieke promotie van de glas-tuinbouw voor een geïnteresseerde doelgroep, die – een uitzondering daargelaten – nog nooit een tuinbouwkas heeft bezocht.

De samenwerking tussen gemeente Westland en Glastuinbouw Nederland, met steun van Greenport West-Holland, resulteerde in een demokas op de Binnenrotte in Rotterdam, pal naast de Markthal. Het was een van de blikvangers op de slotdag van het World Food Festival, dat de voedselproductie in een straal van 30 km rond de havenstad op interactieve wijze onder de aandacht bracht van het overwegend jonge publiek.

Proeven en boeien
Middels presentaties op Deense karren werden diverse aspecten van de glastuinbouw aan het publiek gepresenteerd: van zaadveredeling en opkweek, tot watergift en belichting. Het festival startte met een educatiedag op vrijdag. Ongeveer 200 leerlingen van groep 5, 6 en 7 van basisscholen uit Rotterdam en omgeving kwamen groepsgewijs een kijkje nemen in de kas. Conclusies: kinderen blijken grotere liefhebbers van tomaatjes, paprika’s en aardbeien te zijn dan verondersteld, terwijl ook het kennisniveau verrassend hoog was bij veel kinderen. De hommelkasten trokken verreweg de meeste aandacht.
Dag 2 van het festival stond in het teken van excursies naar tuinders en boeren in met name het Westland en de Hoekse Waard. De kas werd die dag benut door tomatenteler Greenco, die het winkelende publiek meenam naar de boeiende wereld van de tomaat en vooral heel veel liet proeven.

Mooie verhalen
De apotheose volgde op zondag. Diverse bedrijven uit de glastuinbouw presenteerden zich in de zogenoemde aluhal en beleefden een topdag. Het advies om de kas vaker naar de stad te brengen was gedurende het festival steeds nadrukkelijker te horen. Met name ook bij de bedrijven die de presentaties in de kas mede mogelijk maakten. De festivalbezoeker blijkt een ander publiek te zijn dan dat van Kom in de Kas. Dat is een punt van aandacht, vonden ook de aanwezige telers.
Opvallend was het internationale karakter van de bezoekers. Ook zij lieten zich uitgebreid informeren, met speciale aandacht voor watergift en substraat, biologische gewasbescherming, LED-belichting, arbeid en de teelt op water. Kortom, er zijn nog veel mooie verhalen over de glastuinbouw te vertellen. De consument staat daar voor open, is nieuwsgierig en laat zich graag verrassen. Het World Food Festival Rotterdam heeft grote ambities voor de toekomst, dat biedt kansen voor de sector om succesvol mee te liften.

Deelnemende bedrijven
De kas van gemeente Westland en Glastuinbouw Nederland op het World Food Festival werd mede mogelijk gemaakt door: Greenco, Looye Kwekers, Harvest House (Food Fellows), Koppert Cress, Daily Fresh Radish, Westlandse Aardbei, Vreugdenhil Vegetables, Kwekerij van Luijk, Kwekerij Vreugdenhil, De Ruiter Seeds, Biobest, Svensson, Berg Hortimotive, Hortilux, Green Simplicity, Kasgroeit, Dry Hydroponic, Revaho, Royal Brinkman, ADI drones, Surplus Systems, Buitelaar Metaal en Greenport West-Holland.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2024