Vraag naar chrysantenstek uit Afrika begint op te lopen

Nu er sprake lijkt te zijn van een voorzichtig aantrekkende vraag naar snijbloemen, loopt ook de vraag naar chrysantenstek op. Vermeerderingsbedrijven in Afrikaanse landen als Oeganda, Tanzania en Kenia proberen hun productie — die na het uitbreken van de coronacrisis veelal naar beneden was bijgesteld — nu weer op te schalen. Tekorten aan personeel op een aantal farms bemoeilijken dat, zo meldt de Taskforce Logistiek.

In veel Afrikaanse landen gelden vanwege verlengde lockdowns reisbeperkingen voor burgers. Woonwerkverkeer is daardoor onmogelijk voor werknemers van stekfarms. Hoewel de tuinbouw er is aangemerkt als essentiële sector gelden er omtrent reisbeperkingen namelijk geen uitzonderingen voor farmmedewerkers.

Luchtvrachttarieven
Een ander probleem waarmee stekproducenten kampen, zijn de luchtvrachttarieven, die sinds de uitbraak van de coronacrisis fors gestegen zijn. De verwachting onder luchtvrachtexpediteurs is dat deze situatie voor langere tijd zal aanhouden. Pas als er weer meer passagiersvliegtuigen actief worden, is herstel van het prijsniveau te verwachten.
Ondanks alle perikelen blijft er stek uit Afrikaanse landen naar Nederland komen, maar vaak gebeurt dat met vertraging of via een omweg. Zo is de aanvoer vanuit Kenia momenteel problematisch en moeten producten via buurlanden Ethiopië of Tanzania naar Europa komen. Ook de aanvoer van stek en weefselkweekmateriaal uit Aziatische landen als Thailand en Taiwan verloopt trager dan normaal en met omwegen. Uitgangsmateriaal uit India is slechts moeizaam naar Europa te krijgen door het ontbreken van directe vluchten. Op aandringen van de taskforce onderzoekt de Landbouwraad in India in hoeverre daar lokaal oplossingen voor zijn te vinden.

Mondkapjes
Daarnaast is de taskforce nagegaan of uitgangsmateriaal vanuit Afrika en Azië ook op de stoelen van lege passagiersvliegtuigen kan worden vervoerd. In de praktijk is die optie echter voorbehouden aan het transport van medische hulpgoederen (zoals mondkapjes).

In de Taskforce Logistiek zitten onder andere vertegenwoordigers van Glastuinbouw Nederland, GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland, Plantum, Greenports Nederland, de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen, logistieke (branche)organisaties en ministeries. Het team houdt de situatie rond het transport van tuinbouw- en toeleveringsproducten dagelijks in de gaten. Ook het vervoer van seizoenwerkers heeft de aandacht, evenals de omstandigheden aan de grenzen.

Quincy von Bannisseht

Glastuinbouw Nederland - © 2024