Vrachtverkeer door Kanaaltunnel hervat

Sinds middernacht is er weer vrachtverkeer mogelijk via de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (VK). EU-burgers die de grens over willen, moeten een negatieve coronatest kunnen overleggen van maximaal 72 uur oud. Het verkeer tussen beide landen werd in de nacht van zondag op maandag stilgelegd om verspreiding van een nieuwe coronamutatie die in Londen en Zuidoost-Engeland is aangetroffen, tegen te gaan.

Het besluit van Frankrijk gisteravond om het vrachtverkeer door de Kanaaltunnel weer mogelijk te maken, is zeer positief ontvangen door de Taskforce Logistiek van de Crisisorganisatie Corona Tuinbouw. Voor Nederlandse bedrijven leidde de sluiting van de tunnel tot grote problemen in de im- en export van tuinbouwproducten van en naar het VK. De sluiting legde grote druk op de capaciteit van het ferrytransport van en naar het VK.

De Taskforce Logistiek - waarin Glastuinbouw Nederland, Royal FloraHolland, VGB, GroentenFruit Huis, Plantum, TLN en het ministerie van LNV zijn vertegenwoordigd - kwam vanmiddag voor de derde dag op rij bijeen om de situatie rond het VK te bespreken. Afgelopen maandagavond bracht de crisisorganisatie een persbericht uit met een oproep aan de politiek om absolute prioriteit te geven aan het openhouden van het bestaande ferrytransport, waar mogelijk mee te werken aan uitbreiding van de capaciteit daarvan en druk op Frankrijk uit te oefenen om vrachtverkeer via de Kanaaltunnel weer mogelijk te maken.

Vandaag is het vrachtverkeer tussen het VK en Frankrijk langzaam op gang gekomen. Vanwege de duizenden wachtende vrachtwagens en de corona-sneltesten die in de Britse havens moeten worden gedaan, is er nog sprake van groot oponthoud. Daarnaast zijn er in Dover, volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), hier en daar aanvaringen tussen chauffeurs en de politie.

Quincy von Bannisseht

Glastuinbouw Nederland - © 2021