Vreugdenhil Vegetables geeft niet alleen kleur, maar ook gezondheid en gemak door

‘Geef kleur door’ is de naam van de campagne die begin april werd gelanceerd en aansluit bij het Internationaal Jaar van Groenten en Fruit van de Verenigde Naties. Doel is het vergroten van het bewustzijn over de belangrijke rol van groenten en fruit voor een duurzame en gezonde samenleving. Glastuinbouw Nederland laat regelmatig ondernemers aan het woord over de manier waarop zij kleur en gezondheid doorgeven. In reportage 1: bladgewassenteler Merijn Vreugdenhil uit Naaldwijk.

Geef kleur door, betekent ook geef de gezonde boodschap van groenten en fruit door. “Het is belangrijk dat mensen bewust worden dat het eten van een salade beter en verstandiger is dan een gevulde koek. Als je op een warme dag op het strand om je heen kijkt, dan schrik je toch wel”, zegt teler Merijn Vreugdenhil van Vreugdenhil Vegetables uit Naaldwijk. Zijn bedrijf geeft groente ook letterlijk door, want hij levert de rucolasla en spinazie aan de grote groenteverwerkende bedrijven in Nederland. “Daar wordt de groente gewassen en verpakt voor de bekende supermarkten.”

Jongeren
Gebruiksgemak is van groot belang om de consument vaker te laten kiezen voor gezond en duurzaam. “Een breed gedragen campagne kan daar een extra impuls aangeven.” Geeft dat ook een impuls aan het teeltbedrijf? “Die verwachting heb ik niet, maar dat is ook niet relevant. Het gaat om het grotere belang voor de mensheid en niet om mijn omzetplus. Dat spinazie goed voor je is, leer je al als kind. En dat vooral ook jongeren de rucola hebben ontdekt, is uit oogpunt van gezondheid een positieve ontwikkeling.”

Trendy
De omschrijving ‘koning rucola’ gaat hem iets te ver, maar feit is dat Merijn Vreugdenhil al dertien jaar gespecialiseerd is in de teelt van deze slasoort. Zijn producten liggen, via de verwerkende bedrijven, in de schappen van de bekende supermarktketens. Zijn teeltplan bestaat voor 90% uit rucola, in de winter afgewisseld met ‘babyspinazie plus’. Toeval of niet, het zijn beide trendy groenten die zeker ook in de campagne ‘Geef kleur door’ aan bod komen.

Smaak
De eerste zes tot zeven jaar realiseerde het bedrijf een flinke groei, inmiddels is de afzetmarkt aardig gestabiliseerd. “Kropsla is aardig verdrongen door rucola, uiteraard mede dankzij de opmars van de voorverpakte zakjes.” Vreugdenhil moet het vooral hebben van de kwaliteit. “Tegen de volumes uit Spanje en Italië kunnen we sowieso niet op. Smaak en houdbaarheid, dat zijn onze sterke punten.”
Om die reden kiest Merijn in de winter voor de teelt van spinazie. “In de donkere weken kunnen we de kenmerkende smaak van rucola niet garanderen. Met belichting gaat dat wel, maar dat is gezien de korte periode – van half november tot begin februari – niet rond te rekenen. Belichting is prima voor de kwaliteit van de sla, maar niet voor mijn portemonnee.”

Oogst
De winter is niet alleen voor Nederlandse rucolatelers lastig, ook de collega’s in Italië hebben moeite om in januari de beoogde kwaliteit te leveren. “Daar telen ze rucola buiten, dat is in Nederland geen optie.” Rasontwikkelingen bieden volgens Merijn Vreugdenhil wellicht meer perspectief. “We hebben nu een soort die redelijk doorgroeit in de winter.”
Maar de tijdelijke overstap naar spinazie – iets groter dan babyspinazie – bevalt hem ook prima. Belangrijk voordeel is dat hij gebruik kan maken van dezelfde oogstmachine. “We vullen slim enkele weken het gat op tussen de vollegrondsteelten in Spanje en Nederland. Spinazie is echt een vollegrondsproduct. Wij leveren een nicheproduct en zijn op tijd weer van de markt. Want als de akkerbouw ermee gaat beginnen, is er voor de tuinbouw geen ruimte meer.”

De campagne ‘Geef kleur door’ loopt van Wereld Gezondheidsdag op 7 april tot Wereld Voedseldag op 16 oktober. Kijk voor meer informatie op de website. Voor bedrijven in de sector is een toolbox beschikbaar.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2024