Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ verleidt jonge consument met fris concept en slimme middelenmix
Met een combinatie van socials, influencers en zichtbaarheid op de winkelvloer moet het zomerse gevoel niet te missen zijn in Nederland, België en in delen van Duitsland. Op basis van een nulmeting van Markteffect is de ambitie ook om dit gevoel vast te houden tot diep in de herfst. Zelfs in de winter en het vroege voorjaar kunnen consumenten het zomerse gevoel kopen, zo is de boodschap.
Fris concept
Zachtfruit is niet alleen lekker en gezond, maar past ook perfect bij het drukke leven van jonge mensen. Van een snelle snack tot een feestelijk ontbijtje: ‘Een handje zomer’ laat zien hoe makkelijk je gezond kunt genieten. De campagne deelt recepten, gezondheidsweetjes en ‘summer moments’ die iedereen herkent.
TikTok, winkelvloer en influencers
Op TikTok en META worden paid ads en content getarget op jongvolwassenen. Daarnaast delen content creators hun eigen ‘handje zomer’-moment. Buiten de online wereld is de campagne ook zichtbaar op de winkelvloer en via opvallend promotiemateriaal zoals posters en vlaggen. Zelfs op de online winkelvloer is de campagne aanwezig, zodat het handje zachtfruit direct in het digitale winkelmandje belandt.
Samenwerking
‘Een handje zomer’ is een initiatief van zes toonaangevende Nederlandse organisaties: GroentenFruit Huis, Glastuinbouw Nederland, NFO, ZLTO, Stichting Berry Promotions en Simply the Bes. Samen vertegenwoordigen zij meer dan 80% van de Nederlandse zachtfruitproductie. Met steun van de EU promoten zij duurzaam geteeld Europees fruit en willen ze de afhankelijkheid van import van buiten de EU verkleinen, met oog voor groene teelt, korte ketens en eerlijke arbeidsomstandigheden.“We willen laten zien dat gezond snacken niet saai of ingewikkeld hoeft te zijn,” zegt Wilco van den Berg, manager Data & Digitalisering bij GroentenFruit Huis. “Zachtfruit is een heerlijk alternatief voor ongezonde snacks en perfect voor het drukke leven van jonge mensen.”
Zachtfruit populair, maar jongvolwassene blijft achter
De Europese zachtfruitmarkt zit in de lift, met blauwe bessen als opvallende stijger. Toch blijft de consumptie onder jongvolwassenen achter. Gemiddeld kopen Nederlanders 4,5 kilo zachtfruit per jaar per hoofd van de bevolking. Dat gewicht kan omhoog: volwassenen eten per dag gemiddeld 130 gram fruit, tegenover de 200 gram aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.