Vitaliteitsscan Stigas helpt SlijkermanKalanchoë bij duurzame inzetbaarheid
Bij SlijkermanKalanchoë waren er dit jaar groeikrachtsessies en kregen alle medewerkers een persoonlijke vitaliteitsscan aangeboden. Wat hield dat precies in? En waarom koos het bedrijf hiervoor? We vroegen het aan Marloes Beerepoot, hr- manager.
“Personeelsbehoud is voor ons belangrijk. Hoe kom je erachter wat mensen motiveert om te blijven? Daar heb ik regelmatig gesprekken over met onze Stigasadviseur Iris Voorbergen. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers op de goede plek zitten en dat ze gehoord worden als dat niet zo is? Ik ben vaak in gesprek met medewerkers en sluit ook aan bij functioneringsgesprekken, maar vroeg me af wat er nog meer mogelijk was.”
Medewerkerstevredenheid
“We kwamen erop uit dat het een goed idee zou zijn om een groeikrachtsessie te organiseren, gecombineerd met de vitaliteitsscan. De uitkomsten daarvan geven je namelijk handvatten om de medewerkerstevredenheid te verhogen. Het is een 0-meting en van daaruit kun je blijven bouwen.”
“In een groeikrachtsessie haalt de Stigasadviseur, in ons geval dus Iris Voorbergen, op waar medewerkers tegenaan lopen als het gaat om duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Waar krijgen ze energie van en wat is minder prettig? Hoe ervaren ze bijvoorbeeld de hulpmiddelen die ze hebben om hun werk op een veilige en gezonde manier te kunnen doen? Of de manier waarop ze worden aangestuurd? Spreken ze elkaar aan als dat nodig is? Wat maakt dat ze wel of geen zin hebben naar het werk te gaan?”
Veiligheid en ruimte
“Het leuke van zo’n sessie is dat de eigenaar er niet bij is en ik als hr-manager ook niet. Zo ontstaat veiligheid en ruimte om met je collega’s te delen wat je denkt, vindt en voelt. In de rapportage die je als bedrijf na afloop krijgt, zijn de resultaten geanonimiseerd. Het is spannend: je hoopt dat je op de goede weg bent. Uiteindelijk zijn er twee sessies geweest met elk zestien medewerkers. In elke sessie zat een dwarsdoorsnede van de organisatie. We hebben ze persoonlijk, via e-mail en via ons intranet aangekondigd, met uitleg over het ‘waarom’ en geïnteresseerden konden zichzelf inschrijven.”
“Wat er in de rapportage stond? Veel positieve punten: men is positief over het werk an sich, de open cultuur, de leiding die alles voor de mensen over heeft en de ontwikkelbereidheid. Mensen voelen zich bij ons gekend en gewaardeerd. Daarnaast waren er een aantal aandachtspunten. Die zijn samengepakt tot twee thema’s: fysieke belasting en leefstijl, en onderhoud en machineveiligheid.
Fysiek werk
Veel werk bij ons is al geautomatiseerd, maar er is ook nog steeds fysiek werk. Hoe zorgen we ervoor dat dat geen onnodige klachten oplevert? Doen we voldoende aan taakroulatie, is er behoefte aan meer autonomie van medewerkers, en spreken we elkaar aan als we twijfelen of een situatie wel veilig is? Daar gaan we dus in werkgroepjes over in gesprek: aan welke oplossingen is behoefte, waar kunnen we iets mee? Niet dat we dit soort gesprekken nog niet voerden, maar nu pakken we het bedrijfsbreed aan. We willen niet van bovenaf iets opleggen, maar oplossingen die draagvlak hebben in het bedrijf. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we niet meteen aan de slag zijn gegaan. Toen de rapportage er lag begon de piek in ons bedrijf en daarna was de vakantieperiode. Vanaf oktober, als het weer wat rustiger is en iedereen is terug gaan we ermee aan de slag.”
Cadeautje
“Ik ben heel blij dat we het gedaan hebben. Het is een mooie tool en wat mij betreft doen we het over anderhalf jaar weer, zodat je opnieuw kunt meten en vergelijken. Hoe staan we er nu voor? De vitaliteitscan erbij was een cadeautje aan de individuele medewerkers: hoe vitaal ben jij en waar moet je op letten?”