David van Tuijl: ‘Mensen worden blij van onze chrysanten’

Ondernemer: David van Tuijl

Bedrijfsnaam: Linflowers

Locatie: 4 locaties - Brakel (2), Nieuwaal & Zuilichem

Teelt: Chrysanten (snijbloemen)

Product: Hoofdkleur wit, totaal 60 miljoen stelen per jaar

Omvang: 22 ha

Personeel: 50 medewerkers in vaste dienst

David van Tuijl is een van de drie eigenaren van chrysantenbedrijf Linflowers. De rest van de directie bestaat uit zijn broer Rochus en diens zoon Leendert. Sinds 1978 teelt het familiebedrijf het hele jaar door chrysanten. De vierde locatie werd begin 2022 in gebruik genomen. Alle bloemen worden afgezet via de bloemenveilig Royal FloraHolland. 60% daarvan loopt via de veilingklok, de rest wordt rechtstreeks op contract of via webshops verkocht. Oost-Europa is de belangrijkste afzetmarkt.

Innovaties
De chrysant is voor de consument een bekende bloem. “Maar hoe we telen en welke innovaties er plaatsvinden in en om de kas, daarvan heeft de consument geen weet. Zo gaat al het drainagewater uit de kas via een centraal rioolstelsel naar de zuivering van het waterschap in de Bommelerwaard. Er komt dus niks in het oppervlaktewater terecht. Verder zijn we op zoek naar alternatieven voor de dure energie, bijvoorbeeld aardwarmte of restwarmte van de industrie. Door de keuze voor LED-belichting besparen we sowieso veel energie. In de ramen in de nok van de kas is insectengaas aangebracht. Daardoor blijven de goede beestjes binnen en houden we schadelijke insecten buiten”, zo somt David de meest actuele innovaties op. “In de strijd tegen ziekten en plagen werken we steeds meer met biologische bestrijders en middelen. Het aandeel van fossiele brandstoffen wordt de komende jaren minder en minder.”

Kwaliteit
Met een productie van zestig miljoen stelen, verdeeld over inmiddels vier locaties, wordt er bij Linflowers dagelijks een logistieke topprestatie geleverd. “Ik ben op recht trots op onze groep werknemers, die met elkaar de klus elke dag klaart. Zij zijn ons kapitaal. Maar ik ben ook trots op de kwaliteit van onze bloemen, waar we elke dag weer heel veel consumenten blij mee maken. Die kwaliteit willen we optimaliseren en borgen, zodat consumenten nog vaker en langer van onze bloemen kunnen genieten.” De herkomst van de bloemen zijn voor de consument niet te traceren naar Linflowers, maar desondanks krijgt het team regelmatig positieve reacties op de kwaliteit. “Dat is een dagelijkse uitdaging, want het is en blijft een natuurproduct. Samenwerking in de keten is daarin steeds belangrijker. De onderlinge communicatie tussen de verschillende schakels is prima.”

Imago
“Het imago van de chrysant bij de Nederlandse consument was 25 jaar geleden een stuk minder dan vandaag de dag”, zo weet David nog. “Met name de laatste tien jaar weten we als telers en veredelaars de consument ter verrassen met uiteenlopende soorten en kleuren. Dat moeten we in de promotie blijven benadrukken. Het is leuk om te zien dat met name de jongere consument het verrassende effect van de gebruiksmogelijkheden weet te waarderen.” Ook in Duitsland is de chrysant de laatste jaren aan een ware revival bezig. “Dat is geen reden om achterover te leunen. We moeten voortdurend werken aan vernieuwing. Door de enorme variatie kan de consument niet om de chrysant heen.”

Glastuinbouw Nederland - © 2022