Altijd aardbeientijd en actualiteit op Aardbeiendag

‘Strawberry fields forever’, vrij vertaald ‘het is altijd aardbeientijd’. Met die woorden en klassieker van The Beatles opende Sjaak van der Tak, voorzitter van Glastuinbouw Nederland, samen met voorzitter Gerard van den Brand, voorzitter van de landelijke commissie Aardbei, vorige week de landelijke Aardbeiendag in ’s-Hertogenbosch.

Hoewel de drukbezochte Aardbeiendag voor telers, toeleveranciers en standhouders elk jaar een functie heeft van bijpraten en nieuwjaarswensen uitwisselen, speelt kennisoverdracht ook een steeds belangrijkere rol.

Hightech in aardbeien
De bezoekers kregen een interessant lezingenprogramma aangeboden, zowel plenair bij de opening en afsluiting van de dag, als in kleinere zalen via parallelsessies. De thema’s van deze goedbezochte parallelsessie waren ‘Innovatie in Nederlandse rassen’ met inhoudelijke bijdragen over rassen van FlevoBerry, Fresh Forward en Limgroup. Hightech in de aardbeienteelt met lezingen over Het Nieuwe Telen, LED-belichting en Data in aardbei. Er was ook veel interesse voor het thema ‘Biologie en plantweerbaarheid’, waarin werd ingegaan op ‘Weerbaar telen met minder chemie’, een ‘Stappenplan Plantgezondheid’ en de vraag of aardbeien biologisch kúnnen worden geteeld.

Interesse Brexit
Voor het plenaire deel waren vooral onderwerpen gekozen met impact voor de hele sector, zoals de voorbereiding op en gevolgen van de Brexit voor de aardbeiensector. Deze toelichting vanuit GroentenFruit Huis werd met grote interesse gevolgd. Maar ook de weg naar robotisering en de ontwikkelingen rondom arbeid werden goed ontvangen door de bezoekers. De positieve afsluiter van de dag door Peter van der Avoird (Agrarisch ondernemer 2018), gaf inzicht hoe aardbeien Geluk & Gezondheid kunnen brengen aan zowel de teler als de consument.

Lange historie
Het was de voor de tiende keer dat het evenement werd georganiseerd op de locatie in de Brabanthallen, maar de dag kent een veel langere historie. Traditiegetrouw vindt het evenement plaats op de tweede woensdag in januari en komt de hele aardbeiensector hier bij elkaar. Met ruim 650 bezoekers en een volle beursvloer met bijna honderd standhouders, kan opnieuw worden teruggekeken op een succesvolle editie. De organisatie van de Aardbeiendag is in handen van ZLTO (Glastuinbouw Nederland) en Delphy.

Glastuinbouw Nederland - © 2024