Artisan en Kiepflower creatief in het werven van personeel

Bruggen die dicht blijven, wachtrijen op Schiphol, restaurants die nee verkopen. Waarschijnlijk heeft iedereen inmiddels zelf hinder ondervonden van de krapte op de arbeidsmarkt. Ook de bedrijven in de glastuinbouw natuurlijk. Er zijn meer manieren om aan nieuw personeel te komen dan alleen een standaard vacature uitzetten. Hoe bedrijven daarmee omgaan verschilt. Bij Artisan en Kiepflower kijken ze verder dan dat. Hoe doen ze dat ?

Hoeveel hinder bedrijven hiervan hebben is per bedrijf en per regio verschillend. De krapte op de arbeidsmarkt is in ieder geval een thema waar bedrijven en HR-afdelingen niet meer omheen kunnen. Er wordt veel over geschreven. Mara Juckers, adviseur opleiding en ontwikkeling, volgt de ontwikkelingen op de voet. "De laatste ontwikkeling is dat bedrijven de standaardkwaliteit die afnemers gewend zijn in de toekomst misschien bij moeten stellen. Het is daarbij goed om te kijken naar het hele systeem rondom arbeidsvoorwaarden. Er is meer nodig dan alleen hogere lonen. Om mensen vast te kunnen houden is het bijvoorbeeld ook goed om ze de mogelijkheid te bieden om mantelzorg te verlenen. Bedrijven en sectoren concurreren tegen elkaar en vechten om goede arbeidskrachten. Het is belangrijk om daar als sector ook een antwoord op te hebben.”

Andere manier van werven
“Als het thema arbeid nu nog niet als terugkerend thema in het directie overleg terugkomt, dan ben je hier rijkelijk laat mee", stelt Mara. "De huidige arbeidsmarkt vraagt om een andere manier van werven. Degene die zijn kandidaat het beste kent en deze goed weet te bereiken op de socials, die heeft de meeste kans om de juiste mensen aan te trekken. De oorlog tussen Oekraïne en Rusland en de daardoor firs gestegen gasprijs, zorgt ervoor dat niet alle bedrijven het gaan redden. De mensen die hier hun baan verliezen kunnen wel weer worden doorbemiddeld binnen de sector, mits je goede arbeidsomstandigheden kunt aanbieden. Want anders ben je ze als sector zo weer kwijt.”

Werknemers behouden
En dan is er nog het belang van de nieuwe werknemers ook binnenhouden. Als het lastig is om nieuwe mensen te vinden, zorg dan dat degene die je al hebt in ieder geval blijven. "We zien ook vaak dat het aantrekken van nieuwe werknemers nog wel lukt, maar dat ze ook binnen een tot twee jaar weer weg zijn. Hoeveel geld gooi je dan weg? Je doet veel moeite bij de werving, het inwerken en vervolgens stromen ze zo via de achterdeur weer naar buiten. Vergeet ook de mensen niet die al langer voor je werken, want bij deze groep is het ook belangrijk om ze te binden en te boeien", benadrukt Mara. Kasgroeit helpt bedrijven daar mee.

Origineel werven
Goed personeel vinden gaat niet alleen over een wervenede vacaturetekst schrijven. Het gaat om een goede werkgever zijn voor je werknemers. De reis van een nieuwe potentiële werknemer begint al voordat de vacaturetekst überhaupt is geschreven. Hoe praat het personeel op verjaardagen over jouw bedrijf en jou als ondernemer? Hoe sta je bekend als werkgever in de regio? De werknemers bij jou in dienst zijn de ambassadeurs van het bedrijf, jouw visitekaartje. Veel bedrijven geven hun bestaande werknemers dan ook een beloning als ze een nieuwe werknemer aandragen. Artisan is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat hiermee aan de slag is. Bij dit bedrijf is de sfeer goed. Er hangt een goede 'vibe' en mensen vinden het fijn om daar te werken. “Ik besteed hier dan ook veel aandacht aan”, zegt Wilco Verhoeven van Artisan. “Vooral ook aan het inwerken en de begeleiding van werknemers.”
Ook Nico Kiep van Kiepflower is bijzonder actief op het gebied van arbeid. Nico: “Ik help de AOC hier in de regio met het bepalen van de lesinhoud, zodat deze aansluit bij waar bedrijven behoefte aan hebben. Zo blijft deze AOC een aantrekkelijke school voor scholieren. Ik sta open voor stagiaires en tijdens Kom in de Kas zet ik mijn deuren open voor iedereen die een kijkje wil nemen in de kas. Dit om een eerlijk beeld te geven van de sector en uiteindelijk misschien ook potentiële nieuwe werknemers aan te trekken.”

Professionaliseren HR
“Gelukkig zien we steeds vaker dat bedrijven meer doen dan alleen een goede vacature plaatsen", constateert Mara. "Ze beseffen dat het professionaliseren van de HR een must is en dat de 'employee journey' (de medewerkersreis) een grotere rol gaat spelen. En ook hier helpen we bedrijven bij."
Om die reden was Kasgroeit onlangs met een werkplein aanwezig tijdens Kom in de Kas bij Artisan. Kom in de Kas is een mooie gelegenheid om de vacatures in de sector te laten zien aan alle bezoekers. In het najaar organiseert Kasgroeit inspiratiesessies 'Werkgeverschap Nu en in de Toekomst'. Deze sessies zijn zowel bestemd voor ondernemers als voor HR-medewerkers die aan de slag willen met hun vraagstukken rondom arbeid.

Aanmelden kan nu al via deze link. Lees voor meer informatie de flyer bij de downloads.

Kasgroeit

Glastuinbouw Nederland - © 2024