We do it and we do it good

Onder de noemer ‘We do it and we do it good’ vatte columnist Frans Miggelbrink de discussie samen met een zaal vol glastuinbouwondernemers over de reputatie van de sector. Tijdens het GlastuinbouwEvent van LTO Glaskracht Nederland op woensdag 30 november in het Energiehuis te Dordrecht stond de sectorreputatie centraal. De discussie met de ondernemers begon onder de titel ‘Be Good and Prove it'.

De meeste ondernemers vonden de reputatie van de sector nu nog wel redelijk goed, maar de vraag is of de samenleving er ook zo over denkt en vooral ook zo over blijft denken. In deze tijd wordt het nieuws vaak beheerst door crisis en daarmee is zelfs een goede reputatie snel geschaad. Dat zou ook de glastuinbouwsector zo maar kunnen overkomen omdat veel te weinig naar buiten toe bekend is, wat de sector doet en kan. Het is niet alleen de omgeving en samenleving die steeds kritischer zijn geworden door bijvoorbeeld de schandalen in de afgelopen tien jaar. Het huidige tijdperk van social media zorgt ervoor dat de wereld steeds transparanter wordt en dat één tweet bijvoorbeeld al heel veel maatschappelijk druk op kan leveren en discussie.

Een goede reputatie is belangrijk om onze ‘license- to-operate’ als sector in Nederland te behouden. Reputatiedeskundige Frank Peters hield de aanwezigen voor dat vooral hun eigen gedrag voor 95% de reputatie van de sector bepaald. “Het is niet genoeg om alleen maar te communiceren of reclame voor jezelf te maken; je moet als organisatie, sector én als bedrijven laten zien dat je te vertrouwen bent. Reputatie gaat om een houding aannemen van open dialoog en verantwoordelijkheid nemen. Het gaat ook om trots zijn op de eigen prestatie en met oplossingen komen voor issues die in de maatschappij spelen. Dat moet je niet alleen vertellen, maar vooral ook laten zien én bewijzen”, gaf Peters de ondernemers mee.

Piet Boer, voorzitter van FrieslandCampina, liet in zijn inleiding zien dat een goede reputatie wel degelijk tot marktkansen leidt. FrieslandCampina geniet momenteel van een zeer goede reputatie. Boer gaf aan dat dit niet vanzelf komt, maar dat het nodig is om daar hard aan te werken.

In de afsluitende discussie met ondernemers Luuk van Duijn (Gebr. Van Duijn), Aad van der Wilt (Kom in de Kas) en Sijas Akkerman (Oliithe) werd gepraat over mogelijkheden om hieraan te werken. Het gebruik van social media, pubieksevenementen als Kom in de Kas en het aangaan van allianties met andere maatschappelijke organisaties (zoals Greenpeace of Stichting Natuur&Milieu) werden daarbij besproken. Van Duijn riep de ondernemers op om veel meer gebruik te maken van social media om te laten zien wat de sector wil en kan.

Jonge glastuinbouwondernemers gezocht
die met social media aan de wereld willen laten zien wat voor een geweldige sector de glastuinbouw is door hún verhaal te vertellen en welke geweldige producten zij maken. Meld je bij Luuk van Duijn via info@spam-protectltoglaskrachtwestland.nl

LTO Glaskracht voorzitter Nico van Ruiten gaf in zijn speech aan dat de afgelopen tijd qua belangenbehartiging veel is bereikt, maar er liggen nog uitdagingen. Het is belangrijk dat de sector aantrekkelijk is en blijft om in te werken, zowel voor ondernemers als ook voor medewerkers. “De glastuinbouw maakt gezonde groenten en mooie bloemen en planten. Onze kassen zijn een soort stolp waaronder de gewassen goed en veilig gedijen. Ons werk is echter allesbehalve een van de buitenwereld afgescheiden stolp. Burgers, buren, consumenten en hun vertegenwoordigers kijken mee, vinden er iets van en bemoeien zich er mee. Op Facebook en Twitter, in blogs en vlogs nemen ‘ondeskundige’ buitenstaanders ons, onze bedrijven en onze mooie producten te pas en te onpas onder vuur. Aantijgingen - al dan niet terecht - vinden via social media snel een groot publiek en spelen in op emoties. Onze inhoudelijke argumenten worden niet gehoord, niet geloofd. En toch maken we de gezondste groenten en mooiste bloemen en planten. Om onze ‘license-to-operate’ te behouden moeten we transparant en betrouwbaar zijn: zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. En daarbij geen status quo, maar - stap voor stap - meebewegen met wensen en eisen van onze omgeving én afzetmarkt”. Met het programma ‘Verantwoorde glastuinbouw’ wil LTO Glaskracht de komende tijd met haar ondernemers gericht gaan werken de reputatie van de sector.

Presentaties (alleen voor ingelogde leden)

Glastuinbouw Nederland - © 2024