Werkgeversmerk bouwen

Hoe je jezelf als werkgever neerzet en wat je naar buiten toe uitstraalt, speelt een hele grote rol bij het aantrekken en vasthouden van talent voor je organisatie. Het begint met hoe jouw bedrijf overkomt en omgaat met personeel (soms tot in de kleinste details). Hieronder zes tips om aan een sterk werkgeversmerk te bouwen.

1. Bepaal jouw identiteit

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen wat jullie identiteit is. Deze informatie is noodzakelijk om ‘het verhaal’ te vertellen. Vind je het lastig om te bepalen wat jullie identiteit is? Betrek je werknemers hierbij door bijvoorbeeld een onderzoek of vragenlijst. Op deze manier krijg je de informatie zoals deze wordt beleefd in de organisatie.

2. Wees onderscheidend

Werkzoekenden hebben ruime keuze om hun ideale werkgever te vinden. Waarom zouden zij voor jouw organisatie moeten kiezen? Wat maakt jouw organisatie anders dan de rest? Kijk bijvoorbeeld naar je concurrenten. Waar kun je je van hen onderscheiden? Denk aan carrièremogelijkheden, sfeer/cultuur of arbeidsvoorwaarden.

3. Ambassadeurs

Maak je werknemers ambassadeurs van jouw organisatie! Een goede reputatie als werkgever is natuurlijk afkomstig van je werknemers. Laat hun verhalen tot leven komen. Hoe is het om voor jouw bedrijf te werken? Wie ben je en wat is je passie? Treed naar buiten met dit soort verhalen. Doordat het persoonlijke verhalen zijn wekken deze vertrouwen en spreken ze tot verbeelding.  

4. Werken-bij

Een eigen 'werken-bij' website of pagina is van groot belang. Op deze pagina laat je zien wat het inhoudt om bij jullie te werken, toon je de openstaande vacatures en laat je een positief gevoel zien van de organisatie.

5. Externe communicatie

De volgende stap is jouw verhaal vertellen aan de buitenwereld. Hier kun je verschillende vormen voor gebruiken. Wat dacht je van een bedrijfsfilm? Blogs die door medewerkers zijn geschreven op jullie 'werken-bij' website? Vergeet de waarde van sociale media niet en de nieuwsbrieven die jullie maken.

6. Meten is weten

Tot slot: het gaat niet alleen om de buitenwereld, maar juist ook om wat huidige werknemers ervaren. Als deze immers niet tevreden zijn, hoe kan er dan een positief beeld worden afgegeven aan de buitenwereld? Werken aan de sfeer en cultuur is net zo belangrijk als de externe communicatie. Het uitvoeren van een (jaarlijks) werknemerstevredenheidonderzoek is een mooi vertrekpunt en geeft handvatten om je als goede en aantrekkelijker werkgever te blijven ontwikkelen.

Glastuinbouw Nederland - © 2024