Wervingsplan maken

Een wervingsplan biedt houvast bij het vinden van nieuwe werknemers. Door gericht en gestructureerd na te denken over de werving, heb je een grotere kans op (blijvend) succes. Onderstaande vijf stappen helpen bij het vinden van nieuwe werknemers. 

1. Doel: Wat wil ik bereiken met de werving?

Allereerst is het belangrijk dat je helder voor ogen hebt wat je doel is met de werving. Denk na over de taken of functie(s) waar je nieuwe werknemers voor gaat zoeken. Betreft het een tijdelijke functie of juist voor de lange termijn? Wanneer moet de nieuwe werknemer starten? Het nadenken over deze vragen helpen bijvoorbeeld bij het opstellen van functie-eisen voor de vacature en de wervingskanalen die worden ingezet.

2. Doelgroep: Wie wil ik bereiken?

Het is voor jezelf duidelijk wat voor functie er vrijkomt en wat dit betekent voor de doelgroep die je wilt bereiken. Ga in deze stap na waar de juiste kandidaat aan moet voldoen. Heb je een functieprofiel, gebruik deze dan in de vacaturetekst. Heb je deze nog niet? Ga dan in gesprek met werknemers van de betreffende afdeling. Welke kennis en vaardigheden zijn nodig om de functie uit te kunnen voeren en welke competenties horen daarbij?

3. Boodschap: Wat wil ik als werkgever overbrengen?

Waarom moet de kandidaat bij jullie komen werken? Wat heb je als werkgever te bieden? Onderwerpen die in deze boodschap - en dus in de vacaturetekst - terug moeten komen zijn o.a. de organisatiecultuur/werksfeer, opleidings- en doorgroeimogelijkheden en personeelsactiviteiten.

4. Middelen: Waar vind ik mijn doelgroep?

Door te weten welke doelgroep je wilt benaderen voor de functie kun je de wervingsmethoden hierop afstemmen. Waar vind je de doelgroep die je zoekt? Er zijn ontzettend veel kanalen die kunnen worden ingezet. Verdiep je in de doelgroep om de juiste kanalen in te zetten. Mogelijke kanalen zijn:

  • Sociale media
    • Facebook en Instagram voor laagdrempelige werving
    • LinkedIn voor hoger opgeleide functies
  • Beurzen en evenementen
  • Vakbladen
  • Huis-aan-huis bladen voor lokale werving
  • Netwerk van huidige medewerkers
  • Posters bij verenigingen, buurthuizen, etc.
  • Online vacaturebanken
  • Recruitmentbureaus
  • Stagiairs

5. Organisatie: Hoe organiseer ik de werving?

Stel een wervingsplan op waarbij helder is wie welke taak op zich neemt, inclusief planning, communicatie en budget. Bespreek het concrete plan vervolgens binnen de organisatie voor meer betrokkenheid bij het proces. Denk bijvoorbeeld aan de leidinggevenden en de verantwoordelijke binnen HR.

Glastuinbouw Nederland - © 2024