Maak kennis met... Bas Eilander

Naam: Bas Eilander

Bedrijf: Agro Care

Functie: Vestigingsdirecteur

Teelt: Tomaten

Agro Care, een jong dynamisch glastuinbedrijf waar verschillende soorten tomaten worden geteeld. En dat in vier landen op zeven locaties, met in totaal 1.500 medewerkers. Een frisse aanpak blijk ook uit het statement: We care for people: want het is niet een bedrijf dat tomaten teelt, dat doen de mensen. Ze bestaan inmiddels 25 jaar en hebben grote toekomstdromen. We spraken met Bas Eilander, vestigingsdirecteur bij Agro Care.

Ze zijn gestart in 1998 en snel gegroeid. Het begon allemaal in Zeeland en na een aantal jaren zijn ze uitgebreid naar Noord-Holland. Bas: "Al snel leerden we dat ons personeel onze grootste waarde is. Zonder hen geen tomaten. Daardoor is onze focus binnen de organisatie écht op menselijk kapitaal.” Agro Care is snel gegroeid. Niet alleen in Nederland, maar sinds 2015 ook buiten de landsgrenzen. Vanuit de markt kwam de vraag om jaarrond tomaten te leveren: “In Nederland is nu eenmaal te weinig zon (en zijn de energiekosten te hoog) om in de winter tomaten te telen. Door onze productie uit te breiden naar landen waar in onze winter wel de zon schijnt, kunnen we aan de vraag van de markt voldoen én spreiden we risico.”

Fair Trade gecertificeerd
Nu, acht jaar later, heeft het bedrijf vestigingen in Tunesië, Marokko en Frankrijk. Ook, of zelfs juist, op deze vestigingen staat het personeel centraal. Niet alleen dragen ze met hun vestigingen in het buitenland bij aan de economische groei en de werkgelegenheid aldaar, ook dragen ze zorg voor het welzijn van de collega’s.
De vestigingen in Marokko en Tunesië zijn Fair Trade gecertificeerd. Op die locaties worden ook faciliterende zaken aangeboden zoals elke dag een verse maaltijd, vervoer, kinderopvang en een tandarts en dokter. Zo krijgen mensen de mogelijkheid om te werken en hun bestaan te verbeteren. “Mensen in deze landen zijn vaak heel arm. Wij proberen ze te helpen om zo een beter bestaan op te bouwen. Daarbij is de glastuinbouw in deze landen helemaal nieuw en leren ze veel van onze manier van werken. Omgekeerd laten wij de cultuur in het land uiteraard in z’n waarde en leren ervan waar we kunnen.”

Terug naar Nederland
Net als andere ondernemers werkt ook Agro Care in Nederland (en in Frankrijk) met veel internationale werknemers. Het streven is daarbij om zoveel mogelijk mensen jaarrond werk te bieden. “Ons doel is altijd om mensen zo lang mogelijk bij ons te houden. Het is een wederzijdse investering en een commitment die wij graag maken. We doen er dan ook veel aan om mensen lang aan ons te binden.” Voorbeelden die Agro Care doet om te zorgen voor hun personeel, noemt Bas:

  1. Een bonussysteem: wie harder werkt verdient ook meer.
  2. Goede behandeling: lijkt vanzelfsprekend, maar het zijn de kleine dingen die een verschil maken. Denk aan niet hoeven wachten in kantines, bij extreme hitte eerder naar huis (met behoud salaris) of flexibiliteit met vakantie-aanvragen.
  3. Huisvesting: Agro Care steekt daar veel tijd in. Ze controleren alle huisvesting van hun personeel en gaan daarbij uit van een norm die ze zelf ook zouden hanteren.
  4. Soepele processen: Het contact met het uitzendbureau waar Agro Care mee werkt is intensief en goed.
  5. Korte lijnen en heldere communicatie: De platte organisatie maakt dat nieuwe mensen zich snel thuis voelen. Er wordt de tijd genomen om elke nieuwe medeweker persoonlijk in te werken en taken voor te doen. Belangrijke zaken worden aangeboden in de moedertaal, daardoor gaat inwerken soepel.

Intensief samenwerken
Een belangrijke pijler bij Agro Care is de intensieve samenwerking met de uitzendorganisatie.“De operationele gang van zaken, bijvoorbeeld betalingen, huisvesting en communicatie moet goed zijn en in de loop van de jaren hebben we hierin een hele prettige manier van samenwerken gevonden. Ons uitzendbureau is verantwoordelijk voor werving en alle faciliterende zaken. Wij zijn verantwoordelijk voor het werkgeluk van elke werknemer. Die taken nemen we dan ook heel serieus.”

Een van de dingen die ze in de loop van de jaren geoptimaliseerd hebben is een gedegen planning voor het gefaseerd in laten stromen van nieuwe mensen tijdens het piekseizoen. “Dus niet iedereen in één keer, maar in kleine stapjes. Dat helpt ons uitzendbureau ook met een goede werving en selectie. Gelukkig hebben we ook elk jaar weer genoeg mensen die vragen om bij ons terug te komen.”

Fijn wonen op eigen terrein
Onlangs voltooide Agro Care huisvesting op hun eigen terrein voor 120 medewerkers. “Deze huisvesting is goed, echt een fijne plek om te wonen.” De wens is om door te groeien naar huisvesting voor 400 collega’s. De appartementen, gebouwd op eigen terrein, weerspiegelen de normen en waarden van Agro Care. Elk appartement is geschikt voor twee personen en heeft eigen faciliteiten. Ook is er een gemeenschappelijke ontspanningsruimte. Een beheerder zorgt voor praktische zaken en dat alles netjes blijft. Desondanks zijn er ook collega’s die liever in het dorp wonen, tussen de drukte en dicht bij de winkels.

“Ons uitzendbureau beheert de huisvesting en bepaalt wie waar gaat wonen. Als Agro Care vinden wij het noodzakelijk dat iedereen een prettige plek heeft om te wonen. Rekening houdend met ieders voorkeuren vinden we daarin ook belangrijk.”

Doorgroeien/Scholing
Agro Care biedt actief scholing aan hun personeel. Met als belangrijkste onderdeel Nederlands. Als internationale werknemers de ambitie hebben om door te groeien naar een management of assistent functie dan is het beheersen van de Nederlandse taal een vereiste. Dit is dan ook de eerste scholing die wordt aangeboden. De vakinhoudelijke scholing faciliteren ze middels een intern opleidingstraject. “We spotten proactief binnen de organisatie mensen met ambitie. Door het cultuurverschil en de afstand tot hun familie merken we dat er wel een drempel is om commitment te geven. Daarover gaan we dan in gesprek.”

Wat voorzien ze voor de toekomst?
“De trend is dat het steeds moeilijker wordt om productiepersoneel te vinden. Mede doordat het in de landen waar ons personeel nu vandaan komt economisch steeds beter gaat, waardoor minder mensen werk in bijvoorbeeld Nederland gaan zoeken. We blijven altijd op zoek naar andere landen om personeel te vinden. Bij Agro Care zien we het ook echt als investeren in onze mensen. We kunnen allemaal investeren in geen CO2-uitstoot, maar als we niet in personeel investeren hebben we straks een CO2 neutrale kas, maar geen personeel!” Ook geeft hij aan dat eventueel uitbreiden naar het buitenland zoals zij al eerder deden kansen voor de toekomst biedt.

25 jaar geleden begon Agro Care met de visie: No limits. No Nonsense. Een visie die anno 2023 nog steeds actueel is en wordt nageleefd.

Glastuinbouw Nederland - © 2024