Maak kennis met ... Kamil Augustynowicz

Komt uit: Polen

Hoe lang in Nederland: 5 jaar

Werkgever: Hannie Moors - Kwekerij Moors, Someren

Huidige functie: teamleider

Opleiding in Polen: apotheker

Mist het meest van Polen: de bergen

Kamil kwam in 2016 als seizoenswerker naar Nederland. Zijn doel was om eens wat anders te proberen in vergelijking met Polen. Daarnaast miste hij in zijn baan als apotheker de fysieke uitdaging. Vijf jaar later is hij ‘here to stay’ en ziet hij Polen als vakantieland. Hij begon bij een tomatenteler, zonder dat hij een woord Engels sprak, nu werkt hij voor paprikakwekerij Moors als teamleider. Een rol die hij met verve vervult!

Toen Kamil in 2016 naar Nederland kwam sprak hij nauwelijks Engels. ‘Bij mijn eerste baan in Nederland heb ik heel veel geleerd. Niet alleen over het vak, maar ook over hoe ik mijn werk wil doen. Ik dwong mezelf om Engels te spreken. Dat vond ik heel spannend, maar na zo’n drie maanden ging het steeds beter. Op mijn werk zagen ze dat ook en ze hebben me goed geholpen. Vanaf dat moment ben ik overal in het bedrijf bezig.‘

Niet de taal was het moeilijkst voor hem, maar de cultuurverschillen vielen vooral op. Kamil: ‘Nederland is zo’n compleet ander land dan Polen. De mensen hier zijn veel opener dan in Polen. Dat was nieuw voor mij. Toen ik in Nederland kwam sprak ik nooit met iemand over mijn problemen. Nederlanders praten meer en zijn veel directer.’ Hij legt uit dat het in Polen niet gebruikelijk is om over je problemen te praten, zelfs niet in je familie. Daardoor houden mensen alles voor zichzelf. Dat levert op den duur grotere problemen op, zeker op de werkvloer. Als binnen een organisatie de Poolse cultuur leidend is, worden problemen vaak niet opgelost of bij de kern aanpakt, aldus Kamil. Dat is zijn voorbeeld van hoe hij het niet wilde doen in zijn huidige functie.

De reden waarom hij inmiddels wel de open en directere aanpak prefereert, kan hij niet verklaren. Hij zegt: ‘Ik ben altijd vooruitstrevend geweest en houd van een directe aanpak. Problemen zijn er om opgelost te worden, ik ben zelf ook heel direct. Dat is misschien ook wel de reden waarom ik verder wilde kijken dan Polen. Ik ervaar en voel ook dat dat voor mij de juiste manier is om met dingen om te gaan.’

De juiste mindset
In 2018 maakte Kamil de switch van tomaten naar paprika’s en nam zijn ervaring mee naar Kwekerij Moors. Daar leerde hij de fijne kneepjes van het telen van paprika’s en is er inmiddels teamleider. Hannie Moors, mede-eigenaar van Kwekerij Moors zegt daarover: ‘Kamil voelt én neemt de verantwoordelijkheid. Hij groeit en bewijst zichzelf, daarom krijgt hij van ons die verantwoordelijkheid ook als teamleider. Hij signaleert problemen en het is prettig dat hij zich vrij voelt om open met ons te praten. Voor ons is het heel fijn dat hij de schakel tussen de werkvloer en kantoor is.’

Kamil promoot die openheid en gelijkheid door het hele bedrijf. ‘Niet iedereen is hetzelfde, maar het is wel belangrijk dat problemen niet blijven sudderen, maar besproken en opgelost worden. Mijn streven is om met iedereen een fijne, eerlijke relatie op te bouwen. Zodat mensen ook naar mij komen als ze een probleem hebben. Wat ik ook heb geleerd is dat ik niet alles alleen hoef te doen. Daarom heb ik nu iemand die mij kan assisteren. Mijn teamleidersrol gaat ook over anderen leren hoe ze verantwoordelijkheid kunnen nemen. Ik heb iemand gekozen die totaal anders is dan ik. Dat is goed voor mij, te veel van hetzelfde werkt niet.’

Opleiding
In Polen was Kamil werkzaam als apotheker, een hele verantwoordelijke baan. Toch miste hij het fysieke aspect in zijn werk. Een van de redenen waarom hij in Nederland in de kassen wilde komen werken. Hij gebruikt zijn kennis en ervaring vanuit Polen ook in zijn rol als teamleider.

‘Na de hagelstorm in 2016, toen ik bij de tomatenkweker werkte, hebben we met het hele team de kas opnieuw opgebouwd. Tijdens het verven van de kas heb ik meegedacht hoe om te gaan met de stoffen die vrijkomen bij het verven van de kassen. De kennis van mijn vorige opleiding kwam goed van pas om veilig te kunnen blijven werken. Zo mochten zwangere collega’s bijvoorbeeld deze taken niet uitvoeren.’

Naast dat hij aspecten uit zijn Poolse opleiding en werkervaring in de kas gebruikt om zijn teamleider rol te vervullen heeft hij ook een basiscursus Nederlands gevolgd. Zijn spreektaal is Engels, maar Nederlands kan hij goed begrijpen. Daardoor kan hij ook belangrijke informatie vanuit het bedrijf goed doorvertalen naar andere collega’s die de Engelse taal minder goed beheersen. Hannie vult daarop aan: “Dat Kamil goed Engels spreekt is een groot voordeel in onze organisatie. Hij vertaalt niet alleen maar brengt informatie over naar andere Poolse collega’s op een manier die bij hen past.’

De toekomst
Afgelopen jaar is Kamil vanuit het uitzendbureau overgestapt naar een Nederlands contract. Hij woont nu ook samen met andere Poolse collega’s in een woning naast de kas. Hij heeft een eigen kamer, zijn thuis in Nederland. ‘Een eigen kamer is erg fijn, als je dat niet hebt ben je alleen maar met werken bezig. Doordat ik thuis meer privacy heb, heb ik ook meer zin om de omgeving en Nederland te ontdekken. Eerst dacht ik: alles ziet er hetzelfde uit! Nu ga ik bijvoorbeeld graag fietsen, al mis ik dan wel de bergen en het ruige landschap van Polen.’

Alhoewel hij erg tevreden was over het uitzendbureau vindt hij het fijn om een Nederlands contract te hebben. Hier benadrukt Hannie een ander cultuurverschil: ‘In Nederland zijn mensen heel blij met een vast contract. Voor Poolse medewerkers werkt dat anders, zij willen dat juist niet. Voor ons als werkgevers een lastige positie: je wilt goed zijn voor je medewerkers maar moet daarin ook de Nederlandse wet volgen’. Kamil vult aan: ‘Veel Poolse mensen willen juist geen vast contract omdat ze bang zijn er teveel aan vast te zitten. Dat is hoe het in Polen werkt en maakt het lastig voor werkgevers om het goed te doen.’

Kamil heeft bij Kwekerij Moors dankzij hard werken en de juiste mindset de kans gekregen om zijn potentieel verder te ontwikkelen en daarmee een voorbeeld te zijn voor andere internationale werknemers.

Tips van Kamil

  • Praat met je team over het bespreken van problemen. Ik leer mijn team om problemen meteen te bespreken, in plaats van het van binnen op te lossen.
  • Voor veel jonge internationale werknemers is het een cultuurschok als ze in Nederland gaan werken. Kamil: ‘Mijn nieuwe collega's moeten vaak wennen aan Nederland en de cultuur. Ik help ze door erover te praten.'
  • Ook al heb je een hele andere opleiding in je thuisland gedaan: veel kwaliteiten kun je ook gebruiken bij je werk in de kassen.
  • De cultuurverschillen belemmeren internationale werknemers vaak om ambitie te hebben of te tonen. Denk na over hoe je je mensen kunt opleiden en ze de veiligheid biedt om over hun problemen te praten. Door te praten over de toekomst zorgen we er ook voor dat mensen terugkomen of bij ons blijven. Op die manier investeren we in personeel en hoeven we niet elke keer opnieuw nieuwe mensen op te leiden.
Glastuinbouw Nederland - © 2024