Noodzaak #FlowerBoostChallenge kent geen grenzen

Wat begon als een actie voor het eigen personeel, gekoppeld aan een voorzichtige poging om er een challenge van te maken, is in korte tijd uitgegroeid tot een charmeoffensief zonder grenzen. Sinds het coronavirus de sierteeltsector in zijn greep heeft, zorgt de #FlowerBoostChallenge voor warmte, aandacht en licht in de duisternis.

Het was directeur Lex van der Ende, van de in watertechniek, luchtbehandeling en filtratietechniek gespecialiseerde Van der Ende Groep, die op de eerste zondag van de coronacrisis bedacht dat de sierteeltsector - een deel van zijn klantenkring – wel wat steun kon gebruiken. Hij liet zijn Westlandse hart spreken, legde het idee voor aan teamleider marketing Michiel Brockhus, kocht een dag later 150 bossen bloemen voor medewerkers en relaties, deelde het op diverse social media en daagde drie andere bedrijven uit om hetzelfde te doen. Nadat ook de hashtag #FlowerBoostChallenge was bedacht, begonnen de Deense karren te rijden, om vooralsnog niet tot stilstand te komen.

Mediastroom op gang
“Voor het marketingteam vielen plots alle vakbeurzen voor de komende tijd weg, vandaar dat ik me op verzoek van Lex op deze uitdaging kon storten”, geeft Michiel Brockhus aan. Dat leidde ertoe dat hij zelfs telefoontjes kreeg van mensen die graag wilden aanhaken en vroegen om adviezen voor verkooppunten. “Dat maakt uiteraard niet uit. Het gaat om steun voor de hele sector, of de bloemen nou worden gekocht bij de teler, de handelaar of de bloemist.”
Het was burgemeester Arends van Westland die de mediastroom goed op gang bracht. Via de regionale kranten en televisiekanalen verspreidt het initiatief zich vervolgens over de rest van het land. RTL, NPO, SBS6, allemaal hebben ze al zendtijd ingeruimd voor het charmante initiatief. Zo werd het bezoek van Lex van der Ende samen met onder andere minister Carola Schouten van LNV en rozenkweker Marc Koene aan een verpleeghuis in Rotterdam vastgelegd door de camera’s van hart van Nederland.

Verdiende erkenning
De bloemen van het begin van de challenge zijn inmiddels aan verversing toe, benadrukt Michiel Brockhus. “Een mooi moment om de actie weer een extra impuls te geven. We zien dat de hashtag ook wordt gebruikt in België, Duitsland en zelfs Canada. Vandaag had ik nog een interview met de Guardian in Engeland.” Elke minuut die in de actie wordt gestoken, werpt vruchten af, zo is de ervaring. “Aandacht blijft nodig, want de sierteeltsector is voorlopig niet uit dit diepe dal. De #FlowerBoostChallenge gaat ze wellicht geen winst opleveren, maar het helpt wel en geeft de sector de verdiende erkenning. Daarom blijven we ermee bezig, met als doelstelling om het zo breed mogelijk uit te rollen, zowel in Nederland als over de grens.”
Om dat te bewerkstelligen is inmiddels een samenwerking aangegaan met een andere actie: #BuyFlowersNotToiletpaper. Dit is een actie van West Country Media, uit Maasland. De video die zij hebben gemaakt om steun van het publiek te vragen voor de noodlijdende sierteeltsector, is via de diverse social media-kanalen erg veel bekeken. “Door de krachten te bundelen bereiken we nog meer consumenten en bedrijven. En daar is het immers om te doen”, aldus Michiel Brockhus.

Steun hartverwarmend
Een van de eerste sierteeltbedrijven die aanhaakte bij het initiatief was SK Roses uit Den Hoorn. “Wij hadden al meteen het idee dat we wat moesten doen”, geeft Marc Koene aan. “Lex van der Ende is een maatje van me en hij informeerde me al snel over de #FlowerBoostChallenge. Daar hebben we uiteraard meteen op ingehaakt. In korte tijd hebben we hiermee 400 tot 500 Westlandse bedrijven bereikt. Het is een enorm succes geworden, waarbij ik geluiden krijg van bedrijven die erg graag genomineerd willen worden om ook in actie te komen. Uitdaging is nu om het ook in de rest van Nederland tot een even groot succes te maken.”
Er is bijna dagelijks onderling contact over de actie en over de vele persaanvragen die Koene en Van der Ende ontvangen. “Geld komt er op sierteeltbedrijven momenteel nauwelijks binnen. Daar gaat deze actie ook niet veel aan veranderen, maar de morele ondersteuning die de sierteelt hierdoor krijgt vanuit de maatschappij is hartverwarmend. Dat is in deze lastige tijd ook heel veel waard.”

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2024