Magische herinneringen met de Kerstster

De Sinterklaasperiode is voorbij en Nederland is klaar om kerst in huis te halen. Er is geen enkele andere periode die zo veel mooie (jeugd)herinneringen naar boven haalt als Kerstmis. De promotie van de Kerstster in Nederland richt zich dit jaar dan ook volledig op het thema ‘Memories’. Het beeld van fonkelende lichtjes, cadeautjes die met liefde zijn ingepakt en uiteraard de Kerstster die het huis met haar mooie kleuren vult. De thema’s van de Stars for Europe communicatiecampagne van dit jaar koppelen de plant onherroepelijk aan de (jeugd)herinneringen van Kerstmis, waardoor de plant onderdeel wordt van de speciale momenten die samen kerst vormen.

Aftellen tot Kerstmis
Om de Kerstster bij zo veel mogelijk consumenten en media in beeld te brengen, worden ook dit jaar diverse activiteiten gerealiseerd gekoppeld aan het thema ‘Memories’. Zo is er vòòr het seizoen een winterpersdossier gelanceerd, met daarin verschillende DIY’s voor klassieke kerstitems gecombineerd met de Kerster zoals de kerstboom, een guirlande en een versierde kersttafel. Daarnaast bevatte dit dossier ook verzorgingstips en  meer informatie over de geschiedenis en tradities van de Kerstster. Ook is er dit jaar een samenwerking aangegaan met diverse nieuwsmedia die in de decembermaand consumenten zullen voorzien van inspiratie voor Kerstmis met de Kerstster. Net als voorgaande jaren is ook dit jaar de Kerstster te vinden op social media; via TwitterFacebook en Instagram worden volgers voorzien van tips, leuke feitjes en inspiratie voor hun interieur. Als laatste wordt er op 7 december in aanloop naar de Dag van de Kerstster – 12 december - een actie georganiseerd voor de bewoners van de gezinsopvang Roggeveen in Amsterdam. Op deze dag wordt door middel van het uitdelen van Kerststerren en het maken van kerststukjes samen met presentator en televisiemaker Klaas van Kruistum een warm hart toegedragen aan de gezinnen die de kerstperiode doorbrengen in deze opvang van HVO-Querido.

Financiering
Het marketinginitiatief Stars for Europe is opgericht door de Europese kerststerkwekers Dümmen GmbH, Syngenta Seeds BV, Dümmen Group BV en Selecta Klemm GmbH & Co KG. Het initiatief is van start gegaan in 2000 met als doel de Europese verkoop van Kerststerren op de lange termijn te promoten en verzekeren. In het seizoen 2016/2017 is voor de Nederlandse promotionele campagne een budget beschikbaar gesteld van €42.825. De helft van dit budget wordt gefinancierd door de Europese Unie en de andere helft wordt aangedragen door de Europese kerststerrenkwekers. Stars for Europe is nauw betrokken bij de campagnes in de Europese landen en houdt zich bezig met de planning en coördinatie van alle activiteiten.

Actief in Europa
In meerdere landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Engeland en Spanje, vinden de promotionele campagnes van Stars for Europe plaats. Alle deelnemende landen spelen op hun eigen manier in op het thema van de communicatiecampagne. Zo gaan veel landen samenwerkingen aan met locaties of evenementen om de Kerstster als decoratie in te zetten; in Frankrijk ondersteunen ze jaarlijks het ‘Les sapins de Noël des Créateurs’ evenement en in Polen hebben ze dit jaar een liefdadigsheidsactie met veiling opgezet met de Kerstster.

Kijk voor meer informatie over de Kerstster op de:

Astrid van der Helm

Glastuinbouw Nederland - © 2024