Roelie van Leeuwen: 'Netwerken is het nieuwe solliciteren'

Een netwerk is volgens Roelie van Leeuwen een hele belangrijke factor bij het solliciteren. Van Leeuwen is HR-adviseur bij Tomatenkwekerij Looije, een van oorsprong familiebedrijf waar de ontwikkeling van personeel en HR een belangrijke plaats inneemt. Hoe kijkt een HR-adviseur uit de glastuinbouwsector naar het werving- en selectieproces? Er wordt ons een kijkje in de keuken gegund.

“Bij Tomatenkwekerij Looije staat het aangaan van langdurige relaties centraal, daarom hanteren wij een gedegen selectie procedure, vertelt Van Leeuwe. Mensen staan voortdurend met ons in contact door middel van social media. Voor de werving van nieuwe medewerkers zet ik social media actief in door vacatures te posten op mijn LinkedIn pagina of op Twitter. Tevens vraag ik aan de vaste medewerkers om de vacature uit te zetten in hun eigen netwerk. Op die manier komen potentiële kandidaten binnen. Daarnaast wordt de vacature uitgezet op onze eigen website, het Mobiliteitscentrum Glastuinbouw en online vacaturebanken.”

Eigen netwerk
“We maken ook zeker gebruik van het eigen netwerk. Vanuit mijn eerdere werkervaring in de werving en selectie weet ik dat het eigen netwerk een hele belangrijke factor is, vooral voor de moeilijk vervulbare vacatures. Het hangt sterk af van de aard van de functie. Bijvoorbeeld: je bent op zoek naar een administratief medewerker en zet deze online uit, dan krijg je daar gemakkelijk reacties op. Zoek je een teeltspecialist dan zal je echt meer moeite moeten doen om de juiste persoon te vinden. Dan merk je dat het netwerk erg belangrijk is.”

Lees het volledige interview.

Nasstassia Didden

Glastuinbouw Nederland - © 2024