SV.CO over inzet scholieren: ‘Rugzakken vullen met positieve informatie’

Binnen het project Go Go Greenhouse vertellen ondernemers en managers in de glastuinbouw de scholieren in hun bedrijf meer over de glastuinbouw. Doel is de jongeren ambassadeur te maken van de sector. Namens potplantenbedrijf SV.CO in De Lier geeft commercieel directeur Martijn Vreugdenhil de sector een opdracht mee: “Schets een compleet beeld en straal trots uit.”

Ruim vijf jaar is Martijn Vreugdenhil onderdeel van de directie van het in bloeiende seizoenplanten gespecialiseerde teeltbedrijf SV.CO, dat beschikt over vijf locaties in het Westland. Hij ziet het als een dagelijkse uitdaging om medewerkers binnen het bedrijf ruimte te bieden voor zelfontwikkeling. “Dan kun je mensen binden en samen werken aan vrolijke, duurzame producten.” Scholieren spelen in zijn ogen een rol bij het uitdragen van een positief verhaal over de sector.

Uiteenlopende functies
Om die reden ging hij vorig jaar enthousiast aan de slag met het project Go Go Greenhouse. “We beschikken over uiteenlopende functies in de glastuinbouw. Het is een utopie om te denken dat scholieren op die leeftijd al volmondig kiezen voor een toekomst in onze sector. Belangrijk is dat ze de veelzijdigheid hebben gezien en ervaren en dat ook uitdragen in hun eigen omgeving.” Volgens Vreugdenhil zorgen scholieren voor gezelligheid en verrichten ze op zaterdag en in vakanties dankbaar werk, met name in orderverwerking. “Dat geeft lucht op maandag en biedt vaste medewerkers in vakantietijd de ruimte om vrije dagen op te nemen.”
In het kader van Go Go Greenhouse maakte hij vorig jaar met de scholieren een rondgang door een van de locaties. “Dan stel ik zelf veel vragen, vooral ook om wedervragen uit te lokken. Duidelijk werd dat de jongeren al best het nodige wisten van onze aanpak, al hadden ze ook goede vragen voor zowel verkopers als de teeltspecialisten. Zorgen voor verdieping en bewustwording, dat was mijn uitgangspunt. Je moet het ook niet mooier maken dan het is; een goed, positief beeld uitdragen, daar gaat het om. Dan maak je van tijdelijke en vaste medewerkers ambassadeurs van je bedrijf en van de sector.”

Verplichting voor de sector
Martijn Vreugdenhil ziet dat als een verplichting voor de hele sector. “Go Go Greenhouse is een mooi project richting een specifieke doelgroep, maar iedereen die actief is binnen de glastuinbouw moet die ambassadeursrol vervullen.” Een kleine moeite, grote winst, zo is zijn overtuiging. “Richting scholieren hoef je maar een klein stapje extra te zetten om die rugzak te vullen met positieve verhalen en ervaringen. Dat is de kracht van Go Go Greenhouse. Toen we vorig jaar een open dag hielden vanwege de opening van een nieuwe locatie, kreeg ik van een vriend – werkzaam in een totaal andere sector – een mooi compliment over ons bedrijf en onze werkwijze. Dat lukt alleen als je met trots uitstraalt waar je mee bezig bent.”

Go Go Greenhouse is onderdeel van de Human Capital Agenda van Glastuinbouw Nederland en wordt mede mogelijk gemaakt door Colland Arbeidsmarkt.

Dit artikel is eerder verschenen op de pagina van Glastuinbouw Westland in huis-aan-huis krant Het Hele Westland.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2020