Winnaars Poinsettia Award seizoen 2014-2015

Een grote groep kwekers en veredelaars woonde donderdag 22 januari de gewasbijeenkomst poinsettia bij. Eerst werd de houdbaarheidsruimte met de ingestuurde planten voor de sortimentsvergelijking en de kwaliteitscompetitie bezocht. Daarna werden de awards uitgereikt.

De award winnaars
Bij de kwaliteitscompetitie waren er dit jaar 42 inzendingen afkomstig van 21 kwekers. In de sortimentsvergelijking liepen 24 cultivars mee. Karin van Luijk maakte de genomineerden en winnaars van de awards bekend. De genomineerden waren:

  • Categorie: ≤ 11 cm, rood: Van den Berg Est BV met Christmas Feelings
  • Categorie: ≤ 11 cm, kleurtjes: Kwekerij Chris Endhoven met Christmas Feelings Pearl
  • Categorie: 12-13 cm, rood: De Wilgenlei BV met Q-Ismas Star Crunch
  • Categorie: 12-13 cm, kleurtjes: Kwekerij Freek van der Velden met Mars Pink
  • Categorie: ≥ 14 cm: Tim van Leeuwen met Christmas Feelings

Overall winnaar van de award voor beste kwaliteit is kwekerij De Wilgenlei. Winnaar van de award voor beste noviteit is Syngenta met de cultivar Titan White.

Terug- en vooruitblik
Na de uitreiking van de awards volgden drie presentaties. Piet Alsemgeest blikte terug op het seizoen 2014. De aangevoerde aantallen bij FloraHolland zijn iets gegroeid ten opzichte van vorig jaar. De klimaatomstandigheden waren ideaal voor de handel. De handel in kerststerren wordt door sommige handelaren echter nog steeds gezien als noodzakelijk kwaad. Ook is de teelt volgens sommige kwekers nauwelijks rendabel. Alsemgeest gaf aan dat structurele verbeteringen nodig zijn voor een structurele aanpak van de knelpunten en kansen die er liggen.

Maik Epping (projectmanager bij Dümmen) was gevraagd zijn visie te geven op waar het naar toe gaat met poinsettia. Hij gaf een toelichting op de productie en consumptie van kerststerren in Europa en specifiek in Duitsland. Epping riep de telers op om bewust te produceren en erover te praten met elkaar. Ook benadrukte hij het belang van het meegeven van goede productinformatie.

Promotie rondom kerstster
Tenslotte ging Marcel Withoos in op de promotieactiviteiten die door Stars for Europe worden uitgevoerd. Dit jaar omvatte deze campagne onder meer een persevenement in Hamburg, het versturen van persberichten en een samenwerking met de Bloemenkrant. Verder zijn er do-it-yourself pakketten verstuurd naar media en voor winacties. Rondom de Dag van de kerstster is een samenwerking aangegaan met Lodewijk Hoekstra. Withoos riep de aanwezigen op om de campagne te volgen op social media en dit ook verder uit te dragen.

Astrid van der Helm

Glastuinbouw Nederland - © 2024