Jonge ambassadeur glastuinbouw deelt ‘oranje lintje’ uit in aanloop naar Go Go Greenweek

Het begon als een ludieke actie om het oranjegevoel van Koningsdag te benutten om aandacht te vragen voor de Go Go Greenweek begin mei. Maar de actie van tomatenteler Kees Stijger zou zomaar een jaarlijkse traditie kunnen worden: een gezonde blijk van waardering voor een persoon of organisatie vanwege zijn of haar verdiensten voor de glastuinbouw of maatschappij. De primeur was voor Westlander Jan Kouwenhoven.

Toen Kees Stijger uit Honselersdijk werd benaderd door projectleider Agnes van den Berg van Go Go Greenhouse over zijn deelname aan de Go Go Greenweek (van 1 t/m 8 mei), gaf hij spontaan aan wel wat te willen doen rondom Koningsdag. Op zijn bedrijf worden immers al jarenlang oranje tomaten geteeld, dus de link met het oranjefeest is eenvoudig gemaakt. Daar doet de coronacrisis niets aan af, al moest er wel wat specifieker worden nagedacht over de organisatie.

Oranje lintje
Een belangrijk aspect van het project Go Go Greenhouse is om scholieren, die op zaterdag en in de vakanties al werkzaam zijn in de sector, meer te vertellen over de veelzijdigheid en de mogelijkheden van de glastuinbouw. Op die manier kunnen ze een jonge ambassadeur worden van het bedrijf en van de sector. Daaruit ontstond het idee om in de aanloop naar Koningsdag en de Go Go Greenweek een jonge ambassadeur een doos oranje tomaten te laten overhandigen aan een persoon die zich al ruimschoots heeft bewezen als ambassadeur van de sector.
Go Go Greenhouse wil het mooie verhaal van de glastuinbouw uitdragen naar de maatschappij, het overdragen van een ‘gezond oranje lintje’ symboliseert de maatschappelijke betrokkenheid van de sector bij mens en omgeving.

Gezondheid
Met de keuze voor Jan Kouwenhoven, als eerste ontvanger van de gezonde en smakelijke blijk van waardering, komen glastuinbouw en maatschappelijke betrokkenheid perfect samen. “De enorme verdiensten van Jan als oud-glastuinbouwbestuurder in het Westland en daarbuiten zijn genoegzaam bekend”, zo begint Kees Stijger de onderbouwing van zijn keuze. De landelijke commissie Chrysant, de tuinbouwstudiegroepen, MPS en Kom in de Kas Westland, zijn daar enkele voorbeelden van. “Niet voor niets ontving Jan zeven jaar geleden al een echte koninklijke onderscheiding. Maar hij zet zich nu alweer jarenlang in voor Zorgkwekerij Nieuw Zuiderveld in Wateringen. Dat blijft heel bijzonder en daar heb ik veel waardering voor”, aldus Kees Stijger. Zijn oranje tomaten werden rond Koningsdag in de markt gezet onder het label ‘Kroon op uw gezondheid’. “Dat sluit prachtig aan bij de zorgactiviteiten van Jan.”

Ambassadeurschap
Nadat hij de tomaten kreeg overhandigd van scholier Frank, reageerde Jan Kouwenhoven op de hem kenmerkende wijze: “Leuk!” Direct gevolgd door een duidelijk signaal richting de scholieren: “Werken in de glastuinbouw is het mooiste dat er is. De jonge generatie heeft het vandaag de dag steeds meer over natuur en duurzaam, nou dan ben je in de glastuinbouw aan het juiste adres. Werken in de kas is veel meer dan jongeren denken. Er is steeds meer werk voor jongeren met een hogere opleiding.”
Aan Kees Stijger en het projectteam de uitdaging om van het gezonde lintje een jaarlijks initiatief te maken. Scholier Frank bereidt zich ondertussen voor op de meivakantie, waarin hij meerdere dagen actief zal zijn op het tomatenbedrijf. De motiverende woorden van Jan Kouwenhoven geven zijn ambassadeurschap voor de glastuinbouw ongetwijfeld extra inhoud.

Klik hier voor meer informatie over Go Go Greenhouse en de Go Go Greenweek. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Colland Arbeidsmarkt.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2021