Met scholieren aan de slag tijdens Go Go Greenweek in mei

Een belangrijk onderdeel van het project Go Go Greenhouse is om scholieren te laten zien wat de glastuinbouwsector te bieden heeft als potentiële werkgever in de toekomst. Ervaring leert dat veel jongeren niet kiezen voor een baan in de glastuinbouw, omdat hun beeld van de sector niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Er wordt vaak puur aan productiewerk gedacht. Doelstelling van Go Go Greenhouse is om dat beeld bij te stellen, bijvoorbeeld tijdens een nieuwe editie van de Go Go Greenweek.

"Doordat scholieren bij de glastuinbouw in eerste instantie puur denken aan productiewerk, worden ze niet echt een ambassadeur van de sector. Terwijl ze in het weekend en in de vakanties al wel werkzaam zijn in de sector. Zonde dat hun beeld vaak beperkt is, want juist voor de vele niet-productiebanen zijn nu en in de toekomst volop gemotiveerde en kundige mensen nodig", zegt Agnes van den Berg, projectleider van Go Go Greenhouse, een project van Glastuinbouw Nederland, mede gefinancierd door Colland.

Handschoen oppakken
In de aanloop naar de mei-vakantie, als scholieren weer vaker actief zijn in de kassen, daagt Agnes ondernemers uit om de jongeren op hun bedrijf te laten zien wat de mooie glastuinbouwsector als toekomstig werkgever te bieden heeft. "Uiteraard kunnen zowel nieuwe als bestaande deelnemers aan Go Go Greenhouse de handschoen oppakken. Wij vinden het een mooie uitdaging om er met elkaar voor te zorgen dat scholieren weten wat er te koop is. Ze positief laten denken en praten - met vrienden - over onze sector, om het  imago van de glastuinbouw onder de jeugd te verbeteren. Met mogelijk gemotiveerde toekomstige medewerkers."

Veel manieren voor deelname
Om het project weer een extra impuls te geven, wordt in de week van 1 tot en met 8 mei de Go Go Greenweek georganiseerd. Besteed in die week aandacht aan de scholieren op het bedrijf en laat ze zien hoe interessant en uitdagend de sector is. Dit kan op vele manieren:

  • Vertel het verhaal van de ondernemer en het bedrijf; neem ze mee naar werkzaamheden en afdelingen in het bedrijf (rondleiding) waar ze niet eerder van wisten;
  • Laat scholieren even meedraaien met een andere collega op een heel andere afdeling;
  • Nodig een klant of leverancier uit om (tijdens een pauze) te vertellen over waar zij mee bezig zijn;
  • Start in de pauze een brainstorm op over een bedrijfsissue (wie weet brengt het out-of-the-box-denken van de jongeren wel frisse inspiratie);
  • Ga in de pauze het gesprek aan over ambities, interesses en toekomstplannen en leg de link met de mogelijkheden in de sector.

"En zo zijn er vele andere manieren waarop scholieren meer over de sector te weten komen. Op www.GoGoGreenhouse.nl staan nog meer suggesties en ideeën om in die week met scholieren te doen", geeft Agnes aan. "Vanwege Go Go Greenweek faciliteren wij een lijstje discussie-onderwerpen - bedrijfsissues die sectorbreed spelen - waarmee ondernemers desgewenst met scholieren aan de slag kunnen gaan. Ook faciliteren we een powerpoint waar sectorbrede onderwerpen aan de orde komen." 

Aanmelden
bedrijven die willen deelnemen aan de Go Go Greenweek kunnen zich tot medio april aanmelden via GoGoGreenhouse@spam-protectglastuinbouwnederland.nl of telefonisch bij Agnes van den Berg, telefoon: 06 288 892 34. "We besteden in de media graag aandacht aan de deelnemende bedrijven. Ook als bedrijven een keer willen klankborden over hoe de ideeën van Go Go Greenhouse in hun bedrijf kunnen worden toegepast,  mogen ze uiteraard contact met mij opnemen", aldus de projectleider.

Roger Abbenhuijs

Glastuinbouw Nederland - © 2021