Storytelling: verkoop een verhaal in plaats van feiten!

Ongeveer 60 tuinbouwbedrijven namen 26 mei deel aan het Tuinderscafé. Roy Grunewald is storyverteller en legde ons uit hoe je het verhaal van je bedrijf of product aan de consument kunt uitleggen. In de huidige Expercience Economy (emotiemarkt) gaat het erom dat een product iets met je doet en niet dat het iets levert. We verkopen geen producten maar emoties.

Een goed verhaal ontstaat door kennis en feiten tot de verbeelding te laten spreken. In onze marketinguitingen strooien we met termen als MVO, duurzaamheid, ambachtelijke teelt, topkwaliteit en gezondheid. De vraag is alleen wat deze termen betekenen, omdat ze door een verhaal pas betekenis krijgen. Grunewald adviseerde in ons verhaal altijd de Rood Kapje curve toe te passen.

Werkatelier
In het najaar organiseren we een 'werkatelier' voor geïnteresseerde tuinbouwbedrijven om voor het eigen bedrijf heel concreet te werken aan storytelling. Mocht je daarin interesse hebben mail dan naar hdruiter@spam-protectltonoordglaskracht.nl. Bij voldoende deelnemers vindt dit werkatelier plaats in oktober of november.  

Hans van Geest

Glastuinbouw Nederland - © 2024