Tim van Leeuwen en Lazzeri winnaars Poinsettia Awards 2016

Op donderdag 19 januari zijn de Poinsettia Awards uitgereikt bij Zuidkoop Natural Projects. Tim van Leeuwen kwam met een score van 4,67 (op een schaal van 5) voor zijn inzending van Christmas Feelings in potmaat 21 cm als winnaar uit de bus voor de best houdbare poinsettia.

De andere genomineerden waren: 

  • Jan van der Knaap in de categorie tot 11 cm rood met Christmas Cracker;
  • A. Baas Pot- en Tuinplanten in de categorie tot 11 cm kleurtjes met Titan White;
  • Kwekerij De Bonfut in de categorie 12-13 cm rood met Prima Red;
  • A. Baas Pot- en Tuinplanten in de categorie 12-13 cm kleurtjes met Titan White.

Bij de sortimentsvergelijking scoorde Lazz 1301 Red van Lazzeri als beste en won daarmee de award voor ‘Beste Noviteit’. Hierbij telt niet alleen de houdbaarheid mee, maar ook de teelt en het cijfer dat het praktijkbedrijf geeft bij inpakken. De awards werden uitgereikt door Milou Peeters van FloraHolland.

Nadat de aanwezigen de resultaten hadden bekeken in de houdbaarheidsruimte bij FloraHolland, vond de uitreiking van de Awards plaats bij Zuidkoop Natural projects. Piet Alsemgeest (FloraHolland) blikte daarna terug op het afzetseizoen. Sanne Bogers (Weber-Shandwick) lichtte toe welke activiteiten ondernomen zijn om de consument te verleiden om poinsettia’s te kopen. Het thema was dit jaar ‘Memories’. Erwin Sneiders van FloraHolland vertelde over de kansen die er voor poinsettia liggen op de Franse markt. Er ligt onder andere potentie door poinsettia te positioneren als product om de eigen woning te decoreren, maar ook de cadeaumarkt wordt nog te weinig benut.

Modernisatie imago poinsettia
Laatste spreker was Susanne Lux, die presenteerde wat er vanuit Stars-for-Europe aan promotie gedaan wordt. Doel voor de komende periode is het moderniseren van het imago van poinsettia en een groei van de markt met 1-2%. Voor de campagne in de periode 2017-2020 heeft de EU steun toegezegd aan 4 landen. Met behulp van stemkastjes werd daarna bij de aanwezigen gepeild of er draagvlak is om gezamenlijk de kansen op de Franse markt te verkennen. Aangezien een grote meerderheid voorstander was, wordt hiervoor actie ondernomen.

De bijeenkomst werd in Franse stijl afgesloten met een proeverij die werd aangeboden door kwekerij De Bonfut en Pedro Plant. Al met al een bijzonder geslaagde middag!

Astrid van der Helm

Glastuinbouw Nederland - © 2024