Communicatie

Toolkit helpt telers met Gezondheid & Geluk

In juni lanceerde Glastuinbouw Nederland de toolkit Gezondheid & Geluk. Met allerlei informatie, tips en materialen worden telers geholpen zelf te vertellen hoe zij met hun bedrijf en product bijdragen aan een gezonde en groene samenleving. Zo kan iedere teler ambassadeur worden van gezondheid en geluk. De toolkit is onderdeel van de website van Glastuinbouw Nederland en te vinden op: www.toolkitgezondheidengeluk.nl. In meer dan dertig (regionale) bijeenkomsten is de toolkit afgelopen najaar onder de aandacht gebracht van ondernemers. Ook werd aan de toolkit een concept-uitnodiging toegevoegd, waarmee telers lokale politici kunnen vragen op werkbezoek te komen.

Glastuinbouw Nederland vaak in het nieuws

Kranten, radio en tv hebben ook in 2023 weer geregeld bericht over de glastuinbouw. In de eerste helft van het jaar tot aan de periode rond Prinsjesdag ging het daarbij vooral over het thema energie. Glastuinbouw Nederland stond journalisten te woord met vragen over de door het kabinet voorgestelde fiscale maatregelen rond de energiebelasting. Na de Tweede Kamerverkiezingen in november verschoof de media-aandacht echter naar arbeidsmigratie. Voorzitter Adri Bom-Lemstra was daarover vaak te zien en te horen bij onder meer Nieuwsuur (NOS-NTR), Goedemorgen Nederland (WNL), Z360 (RTLZ) en West Vandaag (Omroep West). Ook in kranten als NRC, Trouw, AD en FD en RD werd zij geciteerd.

Succesvolle bijeenkomst over verbeteren reputatie

Zo’n vijftig communicatie- en HR-professionals bezochten in oktober een bijeenkomst van Glastuinbouw Nederland over de reputatie van de sector. Communicatie-expert Frank Peters legde het verschil uit tussen reputatie en identiteit (‘identiteit is wie je wilt zijn, reputatie is wat mensen over je vertellen’). De glastuinbouw moet volgens hem aan haar reputatie werken. Dat is een kwestie van ‘reputatievet’: door goed gedrag en goede verhalen ervoor zorgen dat het beeld van de sector bij stakeholders positief is. Tegelijkertijd moeten bedrijven en de sector klaar zijn voor mogelijke negatieve beeldvorming, wat een kwestie van issue-management is.

Glastuinbouw Nederland - © 2024