Energiebeprijzing

Verlaagd tarief tuinbouw

De overheid heft sinds de jaren ‘90 belasting over het eindverbruik van gas (en elektra). Voor de glastuinbouw pakte deze opzet zeer ongunstig uit met onevenredig hoge lastendruk in vergelijking met de grote industrieën. Dat komt door het gestaffelde (degressieve) tarief. Het tarief is lager naarmate het verbruik hoger is. Daarom is met de overheid een verlaagd tarief overeengekomen voor ketelgas in de schijven 0-170.000 m3 en 170.000 - 1 miljoen m3. Deze verlaagde tarieven besparen voor de sector ongeveer € 120 miljoen per jaar. Voor de energiebelasting op elektriciteit is geen aangepast tuinbouwtarief. Bekijk de huidige tarieven.

CO2-sectorsysteem

Vanwege EU-staatssteunregels moet de glastuinbouw een tegenprestatie leveren voor de verlaagde tarieven: een CO2-emissieplafond en een verrekening als dat plafond wordt overschreden. Dit is in 2012 vastgelegd in een convenant CO2-sectorsysteem t/m 2020 en recent verlengd voor de periode 2021 t/m 2024. Met het sectorsysteem wordt geborgd dat de glastuinbouw zijn CO2-reductiedoel 2030 haalt. Zie ook de Visie Klimaatneutraal 2040 en Convenant Energietransitie 2022-2030.

WKK-vrijstelling

Het meeste gas in de glastuinbouw wordt ingezet in de WKK’s. Daar geldt een vrijstelling voor de energiebelasting, omdat de output (elektriciteit) bij de eindverbruiker wordt belast. Met de vrijstelling wordt dubbele belasting voorkomen. Deze vrijstelling geldt voor alle gascentrales, dus het is geen specifieke glastuinbouwregeling.

Kabinetsplannen

Het coalitieakkoord van Kabinet Rutte IV stelt voor om vanaf 2025 het verlaagd tarief tuinbouw voor ketelgas af te schaffen, tezamen met meerdere belastingvrijstellingen voor andere sectoren in Nederland. Naast het afschaffen van het verlaagd tuinbouwtarief ketelgas, wordt ook de WKK-vrijstelling ingeperkt tot de netlevering. Omdat beide maatregelen verregaande gevolgen hebben voor de glastuinbouwsector heeft Wageningen Economic Research (WEcR) in opdracht van de Tweede Kamer en het Ministerie van LNV onderzoek gedaan naar de effecten van deze twee fiscale maatregelen op de glastuinbouw. De impact is een lastenverzwaring van honderden miljoenen, zie hier.

Prinsjesdag 2023

In april 2023 heeft het kabinet voorgesteld om deze maatregelen gefaseerd in vijf jaar in te voeren. Op Prinsjesdag 2023 staat de uitwerking daarvan in de belastingplannen, inclusief een verbeterd CO2-sectorsysteem met een vlakke aanvullende heffing. De fasering is een belangrijke winst, maar onvoldoende. Hierbij is een nadere impactanalyse gepubliceerd. Omdat de impact nog steeds fors bleek, heeft de Tweede Kamer een aantal wijzigingen aangebracht: afbouw verlaagd tarief tuinbouw in tien jaar en correctie van de WKK-maatregel m.b.t. het eigen verbruik elektra.

Rekentool
Download hier de rekentool waarin u voor uw bedrijf de impact van de fiscale maatregelen kunt berekenen.

Fossiele subsidies

Al enige tijd wordt vanuit de milieubeweging kritiek geleverd op wat zij noemen fossiele subsidies. Die wordt gedefinieert als het verschil tussen wat de consument/kleinverbruiker aan energiegerelateerde belastingen betaalt en wat bedrijven/grootverbruikers betalen. De achtergrond van die verschillen wordt niet geaccepteerd en bovendien wordt gesteld dat bedrijven daardoor te weinig doen aan CO2-reductie. Instrumenten als EU-ETS of het glastuinbouw CO2-sectorsysteem die doelen borgen, worden daarbij volgens Glastuinbouw Nederland onvoldoende gewaardeerd.

Het Kabinet heeft op Prinsjesdag 2023 een overzicht gepubliceerd. Ook het verlaagd tarief glastuinbouw en WKK-inputvrijstelling staan in dat overzicht. De discussie rond de energiebeprijzing (‘fossiele subsidies’) wordt vervolgd; dat is aan het nieuwe kabinet. Dat het huidige degressieve systeem van energiebelasting op de schop moet, daar is Glastuinbouw Nederland het mee eens. We moeten ons actief inzetten in deze discussie.

Lees meer

Inklappen

Nieuws

Glastuinbouw Nederland - © 2024